Ortaöğretim kurumlarında görev yapan coğrafya öğretmenlerinin diğer öğretmenlerle öğretmenlik tutumları açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜLYA KARAHAN

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Mehmet Ünlü

Özet:

Arastırma ile orta ögretim kurumlarında görev yapan cografya ögretmenlerinin ve diger ögretmenlerin ögretmenlik tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıstır. Orta ögretim kurumlarında görev yapan cografya ögretmenlerinin ve diger ögretmenlerin ögretmenlik tutumları, cinsiyete, yasa, medeni duruma, görev yaptıkları okul türüne, branslarına, sınıf mevcuduna, mesleki deneyime, mezun oldukları egitim kurumuna, meslegi isteyerek seçip seçmemeye, görev yapılan kurumda çalısma süresine, aylık gelir düzeyine, çocuk sayılarına, dogdukları yere, _stanbul'da yasama sürelerine göre incelenmistir. Arastırmanın evrenini, _stanbul ilindeki orta ögretim kurumlarında görev yapan ögretmenlerin tümü olusturmaktadır. Örneklem ise, _stanbul ilinde Kartal, Maltepe, Pendik, Tuzla ilçelerindeki orta ögretim kurumlarında görev yapan Cografya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, _ngilizce, Rehber, Beden Egitimi, Resim, Müzik Ögretmenlerinden random yoluyla seçilmis 304 kisiden olusmaktadır. Arastırmada tarama modeli kullanılmıstır. Arastırmada veri toplamak amacıyla Ögretmenlik Tutumları Ölçegi ve Anket kullanılmıstır. Arastırmadan elde edilen verilerin istatistiksel analizinde, aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplamaları, t testi, varyans analizi ve Pearson Moment Çarpım Katsayıları kullanılmıstır. Arastırmadan elde edilen sonuçlar söyle lenebilir: II 1. Orta ögretim kurumlarında görev yapan cografya ögretmenlerinin ve diger ögretmenlerin ögretmenlik tutumlarının orta degerin biraz üzerindedir. Orta ögretim kurumlarında görev yapan cografya ögretmenleri ve diger ögretmenler olumlu tutuma sahiptirler. 2. Orta ögretim kurumlarında görev yapan cografya ögretmenlerinin ve diger ögretmenlerin ögretmenlik tutumlarında medeni duruma göre, aylık gelir düzeyine göre anlamlı farklılasmalar tespit edilmistir. 3. Orta ögretim kurumlarında görev yapan cografya ögretmenlerinin ve diger ögretmenlerin ögretmenlik tutumları ile İstanbul'da yasama süreleri arasında iliski bulunmustur. 4. Orta ögretim kurumlarında görev yapan cografya ögretmenlerinin ve diger ögretmenlerin ögretmenlik tutumları cinsiyete, yasa, görev yaptıkları okul türüne, branslarına, sınıf mevcuduna, mesleki deneyime, mezun oldukları egitim kurumuna, meslegi isteyerek seçip seçmemeye, görev yapılan kurumda çalısma süresine, çocuk sayılarına, dogdukları yere göre anlamlı farklılıklar göstermemistir. Elde edilen sonuçlar dikkate alınarak su öneriler yapılmıstır: 1. Milli Egitim Bakanlıgı tarafından belirli dönemlerde ögretmenlere, ögretim yöntem ve teknikleri, ögretmenlik tutumları, cografya ögretimi gibi alanlardaki son gelismeleri ve teknolojiyi yakından takip etmeleri için her türlü imkan saglanarak, hizmet içi egitim ve seminerler verilmelidir. Cografya ögretmenleri bu konularda bilinçlendirilmelidir. 2. Orta dereceli okullarımızda cografya derslerinin bir kısmı, cografya ögretmenligi bölümünden mezun olmayan meslek dısı ögretmenler tarafından yürütülmektedir. Cografya egitiminin hedeflerinin gerçeklesmesi için MEB tarafından sadece cografya ögretmenligi bölümünden mezun olan ögrenciler atanmalıdır. ABSTRACT With this research, it has been aimed to observe the teaching techniques of geography teachers and other teachers working for high schools. Teaching techniques of these teachers working for high schools have been observed according to their sex, age, marital status, kinds of schools they work for, schools they graduated from, choosing the profession voluntarily or not, working periods at schools in which they work for, monthly incomes, number of children they have, places of birth and lifetime in Istanbul. The universe of the research has been formed by all the teachers working at high schools in _stanbul. The model consists of 304 teachers of Geography, Maths, Physics, Chemistry, Biology, Turkish Language and Literature, History, English, Psychological Guidance, Physical Education, Art and Music working at high schools in Kartal, Maltepe, Pendik, and Tuzla in _stanbul, who has been chosen randomly. In this study, scanning method has been applied. To gather data, Teaching Manner Scale and Questionnaire (Personal Information Form) have been used. In statistical analysis of the accumulated data; arithmetic average and standard deviation calculation, t test, ANOVA and Pearson Moment Correlation Coefficient techniques have been used. We can sum up the conclusions drawn from the study as follows; 1. Teaching attitudes of the teachers, including the teachers of Geography, working at high schools are a bit above the average. Geography teachers and other teachers working at high schools have positive attitudes. II 2. In terms of teaching behaviors, the teachers have shown significant differences considering their marital status and monthly incomes. 3. It has been concluded that there is a correlation between teaching attitudes of geography teachers and other teacher and their lifetime in Istanbul. 4. Teaching attitudes of the teachers working at high schools have shown significant differences referring to their sex, age, school types they work for, their branches, numbers of students in classes, professional experiences, choosing the profession voluntarily or not, working periods at schools, numbers of children and places of birth. Considering the results taken from the research we can make these suggestions: 1. At certain periods teachers should be given professional seminars by the Ministry of Education aiming at enlarging their knowledge of innovations and technological studies on teaching methods and techniques, attitudes, teaching Geography etc. Geography teachers should be made conscious of these subjects. 2. In our high schools, some parts of the Geography lessons have been taught by the teachers who did not graduate from the Geography Departments of the faculties at universities. Those who are irrelevant to the subject may hinder reaching the aims of the lesson so the students graduated from the Geography Department should be appointed by the Ministry.