Ortaöğretim konularında kavram haritalarının coğrafya öğretiminde kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ OSMAN KOCALAR

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Coğrafya biliminde, terim ve kavramlar, coğrafi olgu ve olayları tanımlamak için kullanılır. Bu nedenle, kavram ve terimler coğrafya öğretiminde önemli bir yer tutar. Çağımızda giderek öne çıkan bilişsel öğrenme kuramları ve stratejileri bilginin nasıl alındığı, depolandığı ve geriye getirildiği konularında önemli ipuçları sağlamaktadır. Bilişsel öğrenme stratejileri arasında kavram haritalarının; kavramların ve bilgilerin zihinde örgütlenmesi, anlamlandırılması ve depolanması süreçlerinde, hemen her bilim alanında, etkili olduğunu sayısız araştırma bulguları doğrular niteliktedir. Özellikle çok sayıda kavramın ve bilginin organizasyonunu gerektiren coğrafya öğretiminde kavram haritalarının öğrenme-öğretme ortamında kullanıldığı ve kullanılması gerektiği görülmektedir. Bu çalışmada, ortaöğretimdeki öğrencilerin, kavramları öğrenmelerinde kavram haritası tekniği kullanılarak desteklenmiş bir coğrafya öğretiminin öğrenci başarısına etkililiği incelenmektedir. Günümüzde her alanda artan bilgi birikiminin bireylere etkili ve verimli biçimde aktarılması eğiticilerin öncelikli sorunudur. Soyut ve karmaşık olduğuna inanılan coğrafya kavramları öğrenilirken, öğrencilerde, birtakım zorlanmaların olduğu görülmektedir. Bu durum, eğitimcilerin, kavramların daha kolay öğretilmesi ve karmaşıklığın giderilmesi için çeşitli çalışmalara yönelmelerine neden olmuştur. Bunlardan birisi de kavram haritası ile öğretim yapmaktır. Kavram haritaları; öğrenme, öğretme etkinliklerinde geniş kullanım alanına sahip olan görsel bir yöntemdir. Günümüzde coğrafya öğretmenlerinin kavram haritaları ile öğretim konusunda bilgi ve becerilere sahip olmalarının ülkemizde coğrafya eğitiminin niteliği artırmada önemli bir etkiye sahip olacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler : Bilişsel Öğrenme, Öğrenme Stratejileri, Kavram, Terim, Kavram Haritaları. ABSTRACT In geography science, terms and concepts are used to describe the geographical actions and events. That is why, terms and concepts have an important place in geography education. Cognitive learning theories and strategies which are becoming more and more important at our age are providing important clues about how the information is received, stored and recalled. Many research findings have confirmed that the concept maps which are one of the cognitive learning strategies are efficient in the processes of organization, explanation and the storage of the concepts and information in mind in almost all science areas. It is evident that the concept maps are used and should be used in the learning-teaching environments of especially the geography education that requires the organisation of many concepts and information. In this study, the efficiency of a geography education – suported by usşng concepts maps fort he secondary education students about learning the concepts – over the succes of the students is analyzed. The priority problem of the teachers is the transfer of information that increase in all areas today to the individuals in an efficient and productive way. It is seen that are the students have some difficulties while learning the geographical concepts that are considered as being anstract and complex. The situation has caused the teachers to tend to various studies for teaching the concepts more easily and eliminating the complexity and one of them is teaching by concept maps. Concept maps is a visual method that has a wide range of usage in learning and teaching activities. It is considered that as far as the geography teachers have knowledge and skills about teaching with concept maps today, this will have an important effect on increasing the quality of the geography education in our country. Key Words : Cognitive Learning, Learning Strategies, Concept, Term, Concept Maps.