İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde işlenen iklim değişimi ve etkileri konusunun öğretiminde öğrenci davranış ve tutumunun incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Münteha Ak

Danışman: NURİYE GARİPAĞAOĞLU

Özet:

İLKÖĞRETİM 6. VE 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE İŞLENEN İKLİM DEĞİŞİMİ VE ETKİLERİ KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİ TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ Bu tez çalışmasının amacı; Küresel iklim değişikliklerinin Dünyada ve Türkiye’de nasıl bir gelişim gösterdiği ortaya konularak, İlköğretim kurumları 6. ve 7. sınıflarında Küresel İklim Değişikliği ve Etkileri konularının işlenerek öğrencilerin öğrenme durumlarındaki değişiklikler veya gelişmeleri ortaya koymaktır. Tez kapsamında İstanbul Bahçelievler ilçesindeki 5 okulda 6. ve 7. sınıflarda 1er sınıfa anket ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Her sınıftan 20 şer öğrenci uygulamaya dahil edilmiştir.Uygulama öncesi öğrencilere. İklim Değişimi ve Etkileri anlatılmış daha sonra ise yapılan uygulamalarla öğrencilerdeki davranış değişiklikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Küresel bir felaket olan iklim değişikliğinin gelişim süreci ve yarattığı etkiler açıklanarak, iklim değişikliğine neden olan faktörlerin değerlendirilmesi amacıyla kapsamlı bilgiler verilmiştir. Yeryüzünde ve ülkemizde görülen iklim tipleri ve özellikleri açıklanmıştır. İklim değişikliğine sebep olan doğal ve beşeri faktörler tek tek ele alınarak anlatılmıştırYakın ve uzak çevreden örnekler verilerek iklimlerde görülen değişimler ve etkileri ortaya konulmuş ve uygulanan anket ve tutum ölçeği ile öğrencilerin tutum ve davranışları ile öğrencilerdeki eğişimler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucuna göre; Küresel İklim Değişikliği Eğitiminin Tutum ve Davranışları değiştirdiği görülmektedir. Öyleyse, gerek okullarda gerekse diğer eğitim kurumlarında İklim Değişikliği konusuna yer verilmeli, eğitim yoluyla toplumun tüm kesimi bilinçlendirilmelidir. Bu bağlamda, yalnızca örgün ve yaygın eğitim kurumları değil, sivil toplum kuruluşları, medya, iş dünyası, bakanlıklar, belediyeler ve diğer kurum ve kuruluşlar çok geç olmadan üzerlerine düşen sorumlulukları yerine getirmelidirler. Bunların yanı sıra yasal düzenlemelerle çeşitli yaptırımlar yoluyla küresel iklim değişikliği ve etkileri azaltılmaya çalışılmalıdır. ABSTRACT THE RESEARCH ON THE ATTITUDE AND THE BEHAVIOUR OF STUDENTS THROUGH TEACHING THE ISSUE OF GLOBAL CLIMATE CHANGE AND ITS IMPACTS IN SOCIAL SCIENCES LESSON FOR PRIMARY SCHOOL GRADE 6 AND 7 The aim of this thesis is to put forward the changes or the improvements at the learning states of students by studying the issues of Global Climate Change and Its Impacts and exposing how global climate changes advance in the world and in Turkey. A survey and attitude scale was applied to 6th and 7th grade students in five schools in Bahçelievler district of İstanbul. Twenty students in each class were included in this application. Before applying the survey, students were explained about the Climate Change and Its Impacts and afterwards changes at students attidute were observed through this application. Students were informed comprehensively of the time course and the impacts of climate change as a global disaster and the factors that couses the climate change. The climatic types seen in the world and in Turkey were expained with their characteristic features. The reasons of climate change caused by nature and people were explained in detail. The impacts of global climate change were put forward by giving examples from environments near and far and the change at the attitude of students were observed through the survey and attitude scale which was applied. According to the results of the research, studying the Global Climate Change and Its Impacts has changed the attitude and the behaviour of students. Therefore, The Climate Change issue must take place at both schools and the other educational instituions and the public conscious must be aroused. In this respect, not only formal and mass educational institutes, but also non-govermental organizations, media, business world, goverment offices, municipalities and other institutions must take responsibility before it is too late. The climate change and its impacts should be reduced by means of legal regulations and enforcements as well.