Coğrafya dersi öğretim programında yer alan çevre ve toplum ünitesinin medyaya yansımaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF DOĞU GÜLTEKİN

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu çalışma Coğrafya Dersi Öğretim Programı’nda yer alan çevre ve toplum ünitesinin medyada yer alma durumunu incelemek amacıyla hazırlanmıştır. Ayrıca çalışmada öğretmenlere yönelik görüşme de gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel yöntemlerden yararlanılmıştır. Çalışmaya kaynak olan veriler doküman incelemesi yoluyla toplanmış olup veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizler tablo ve grafik haline getirilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışma kapsamında 2019 yılında günlük yayın yapan beş ulusal gazete 15 gün, aylık yayın yapan dört popüler bilim dergisi 3 ay, haftalık yayın yapan bir popüler bilim dergisi 3 hafta, izlenme oranı yüksek beş televizyon kanalı 5 gün, tıklanma oranı yüksek beş internet haber sitesi 10 gün boyunca incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda çevre ve toplum ünitesine dair konuların medyada yeterince yer bulamadığı görülmüştür. Topluma kolaylıkla erişebilen önemli bir araç olduğundan dolayı medya, gün geçtikçe artan küresel iklim değişikliği ve çevre sorunlarına yeterli önemi vermesi halinde, çevresel bilinç oluşturmada önemli rol oynayacaktır. Haber ve bilimsel metinlerin coğrafya öğretiminde kullanılması bilgide kalıcılığı ve ilgi çekiciliği sağlayarak eğitimi kaliteli hale getirecektir. -------------------- This study is designed to examine the place of "environment and society" in the media. Geography teachers were also interviewed. Qualitative methods were used in the study. The data, which is the source of the study, were collected by document review and the data were subjected to descriptive analysis. The analyzes were tabulated and interpreted. Data sources were published in 2019. Five national newspapers reviewed for 15 days. Four popular science journals published every month were examined for 3 months. A popular science magazine published every week was reviewed for 3 weeks. Five television channels with a large number of viewers were watched for 5 days. Five Internet news sites with high click-through rates were viewed for 10 days. As a result of this research, it was seen that environmental and community problems did not occupy enough space in the media. As media is an important tool that society can easily access, it will play an important role in creating environmental awareness against global climate change and environmental problems. The use of news and scientific texts in geography teaching improves the quality of education by ensuring the permanence and attractiveness of knowledge.