Uzaktan öğretim öğrencilerinin uzaktan eğitim yönetimini değerlendirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ertuğ Can

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

GENERAL INFORMATION Name / Surname :Ertuğ Can Main Science Branch :Educational Sciences Programme :Management and Auditing of Education Advisor of Thesis :Prof. Dr. Ayşen Bakioğlu Type and Date of Thesis :Master (Graduate) Studies- January 2005 Keywords :Management of Distant Education, Distant Higher Studies in Turkey, Analyses of the Distant Education Faculty SUMMARY THE DISTANT EDUCATION STUDENTS EVALUATIONS OF THE MANAGEMENT OF THE DISTANT EDUCATION SYSTEM Today one of the most important component of human life is the practice of technology based education. The demand to education is rising day by day in our country. Even though the demand to education is increasing, the resources (human and material) are not enough to cover this demand. The existing means cannot affort the application of 2 million students for higher education and the demand is going to rise each year. To cover this demand Anatolia University started to practice in 1982 an organized distant education system. This system is going to grow qualitatively each day. Beside this qualitative improvements the quantitative problems causes the students to be unsuccessfull. It is also the reason of many other undesired facts like ; prejudiced students against the distant education system, looking for alternative education systems and losing their ties with this system. This fact makes the Distant Education System more responsible. This research takes a look to the "Management of the Distant Higher Education" system of Turkey. The evaluations have been made by the answers to the questionnaire of 1020 Business Administration and Economics students of the Distant Higher Education Faculty and by some institutional data. By this research, the Distant Higher Educational System is evaluated by the students as its organizational structure and as educational prosesses. As a result, The students of Business Administration and Economics of the Anatolia University Distant Education Faculty have many demands as improving the teaching and learning opportunities, tv programs, the conditions of educational practices, evaluation and assesment systems, academical consultation courses, private courses, educational materials, organization of educational services etc.They also want that the Distant Education System has to make it more practical , widespread and improved. GENEL BİLGİLER İsim ve Soyadı :Ertuğ Can Anabilim Dalı :Eğitim Bilimleri Programı :Eğitim Yönetimi ve Denetimi Tez Danışmanı :Prof.Dr. Ayşen Bakioğlu Tez Türü ve Tarihi :Yüksek Lisans - Ocak 2005 Anahtar Kelimeler :Uzaktan Eğitim Yönetimi, Türkiye'de Uzaktan Yükseköğretim, Açıköğretim Fakültesinin Analizi. UZAKTAN ÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM YÖNETİMİNİ DEĞERLENDİRMELERİ Günümüzde, insan hayatının en önemli unsurlarından birisi teknoloji destekli eğitim uygulamalarıdır. Ülkemizde her geçen gün eğitime olan talep artmaktadır. Ancak, artan bu talebe karşılık, eğitim ihtiyacını karşılayabilecek insan ve madde kaynakları yeterli olmamaktadır. Her yıl, yaklaşık iki milyon gencin üniversite öğrenimi görmek için yükseköğretimde yaratmış olduğu talep büyüklüğü, mevcut imkânlar ile karşılanamamaktadır. 1982 yılında, eğitimdeki bu talebi karşılayabilmek amacıyla, ülkemizde yükseköğretim düzeyinde sistemli bir şekilde, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi tarafından uygulanmaya başlanan uzaktan öğretim uygulamaları, her geçen gün niceliksel anlamda artarak devam etmektedir. Niceliksel gelişmeye karşılık, öğretim uygulamalarındaki nitelik sorunları, mevcut öğrencilerin başarısızlık yaşamalarına, kurumlarını benimseyememelerine, uzaktan öğretim uygulamalarına yönelik ön yargı geliştirmelerine, sistemden ayrılarak değişik alternatiflere yönelmelerine ya da sistemden tamamen ayrılmalarına neden olmaktadır. Bu tablo, uzaktan eğitim yönetimine önemli sorumluluklar yüklemektedir. Bu araştırmada, Türk Yükseköğretiminde "Uzaktan Eğitim Yönetimi", 1020 Açıköğretim, İşletme ve İktisat Fakültesi öğrencisinin anket sorularına verdikleri yanıtlar ve kuramsal araştırma bulguları ile değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında, öğrencilerin öğretim süreçleri ve organizasyonu bağlamında uzaktan eğitim yönetimini değerlendirmeleri irdelenmiştir. Araştırma sonucuna göre, uzaktan öğretim yapan Anadolu Üniversitesi Açıköğretim, İşletme ve İktisat Fakültesi öğrencilerinin, ders kitapları, tv programları, akademik danışmanlık dersleri, bilgisayar destekli eğitim uygulamaları, ölçme-değerlendirme, büro hizmetleri, öğrenme-öğretme imkanları, uzaktan eğitimden memnuniyet, özel kurslar, yardımcı ders kitapları ve eğitim hizmetlerinin organizasyonu konularında, uzaktan eğitim yönetiminden önemli beklentileri ve bu hizmetlerin geliştirilmesi, yaygınlaştırılması, uygulanması konularında da önemli talepleri vardır.