Türkiye’de bir kamu hizmeti olarak tematik yemek televizyonu modeli


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cem Kurtçu

Danışman: ARTUN AVCI

Özet:

TÜRKİYE’DE BİR KAMU HİZMETİ OLARAK TEMATİK YEMEK TELEVİZYONU MODELİ TÜRKİYE’DE BİR KAMU HİZMETİ OLARAK TEMATİK YEMEK TELEVİZYONU MODELİ Bu çalışma, günümüz Türkiye’sinde televizyon yayıncılığında kamu hizmeti anlayışının tesisine odaklanarak kamu hizmeti yayıncılığının gereklerini yerine getirebilen tematik bir yemek kanalına neden ihtiyaç duyulduğunu ve böyle bir kanalın işlevini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Günümüz çoklu medya ortamında tecimselliğin hakim olduğu medya içeriklerinin, toplumdaki tüm grupların ihtiyaçlarına odaklanmaktan uzaklaşarak, oluşturulan imajlarla daha çok satmayı ve tüketimle geldiği algısı uyandırılan sosyal statüleri dayattığı görülmektedir. Temel kuramsal altyapısını kamusal alan kavramsallaştırmasının oluşturduğu bu çalışma, tecimsel medya düzeninde, içeriklerin birer metaya dönüştüğü bir ortamda daha izlenilebilir alternatifler ortaya koyarak kamu hizmeti anlayışı çerçevesinde, ekonomik ve siyasi baskılardan uzak, toplumun tüm kesimlerinin ihtiyaçlarını karşılamayı ilke edinen, tüketim eğilimlerini körüklemekten uzak şekilde konumlanmış tematik bir yemek kanalının kamusallık ile olan ilişkisine yoğunlaşmıştır. Tezin “Türkiye’de Kamu Hizmeti Televizyon Yayıncılığı” başlıklı ilk bölümünde kamu hizmeti, kamusal alan ve kamu hizmeti yayıncılığı ile ilgili bir çerçeve oluşturulmuştur. Bu noktada kamusallık, bireylerin farklılıkları ile bir arada olabildikleri, eşit ve özgürce iletişim kurabildikleri ve kendi yaşamsal gerçekliklerine ve sorunlarına daha çok odaklanabildikleri bir yapıyı ifade etmektedir. Çalışmanın “Yemek Yeme Pratiklerinin Kültürel Dönüşümü” başlıklı ikinci bölümünde farklı alanlardaki çağrışımları ile yemeğin beslenmenin ötesine geçen anlamlarına değinilmiştir. “Yemeğin Televizyondaki Yeri ve Türkiye’de Tematik Yemek Kanalları” başlıklı üçüncü bölümde yemek konusunun televizyon ekranlarına nasıl aksettiğine yer verilmiş ve Türkiye’deki tematik yemek kanalları incelenmiştir. “Kamu Hizmeti Yayıncılığı Ekseninde Tematik Bir Yemek Televizyonu Modeli” başlıklı son bölümde ise ilk üç bölümde verilen bilgiler ve ortaya konulan gereklilik ışığında kamu hizmetini merkeze koyan bir yemek kanalının temel dayanaklarına, yapısal özelliklerine ve işleyişine değinilmiştir. Bu çalışmada, tecimselliğin ana dokuyu oluşturduğu günümüz çoklu medya ortamında, kamu hizmetini merkeze koyan tematik bir yemek kanalının kamusallığın oluşumuna katkı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır. -------------------- A MODEL OF THEMATIC FOOD CHANNEL AS A PUBLIC SERVICE IN TURKEY This study focuses on establishment of public service on television broadcasting in Turkey and aims to explain the necessities and functions of a thematic food channel which is able to fulfill requirements of public service broadcasting. It’s appeared that, today’s commercial-dominated multi media environment insists – evoked consuming borned- social statuses and selling more with the images created by distancing to focus on requirements of all groups of the public. This study, which it’s fundamental theoretical infrastructure in formed by conceptualization of public sphere, concentrates on the relation between public sphere and thematic food channel, which is to have more qualified programme alternatives, isolated from economic, politic pressure and positioned itself far away from increasing consumption trends of public. In the first chapter of the study, titled “Public Service Broadcasting in Turkey”, a frame is formed about public service, public sphere and public service broadcasting. Herein public sphere states a structure, which individuals communicate equally and freely, also can focus on their own vital realities and problems. In the second part of the study, titled “Culturel Transformation of Eating Practices” refers food’s meanings that goes beyond nutrition with it’s connotations in different fields. The third chapter titled “The Place of Food on Television and The Thematic Food Channels in Turkey.” It refers food channels in Turkey are put under spotlight, respecting how those meanings reverb to television screens. In fourth part of the study, titled “A Thematic Food Television Model on Axis of Public Service Broadcasting”, a public service-centered food channel’s fundamental abutments, structural features and mechanism are referred, in the light of data and requirement introduced from first three chapters. This study concludes that a public service-centered thematical food channel will contribute formation of public sphere in today’s – mainly consisted of commercialism- multi media environment.