Genetik algoritma ile toplu ulaşım sistemi hareket çizelgesi optimizasyonu : Çanakkale örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Ekonometri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TAYLAN ENGİN

Danışman: TUNCAY CAN

Özet:

ÖZ Karar verme, mevcut tüm seçenekler arasından amaç veya amaçlara en uygun, mümkün bir veya birkaçını seçme sürecidir. Bir kararın verilebilmesi için birden fazla seçeneğin olması gerekmektedir. Böylece karar verecek olan kişi ya da kişiler faydası en fazla olan alternatifi seçerek kararlarını belirleyeceklerdir. Günümüzde bireyler veya işletmeler tek bir amacı optimum düzeye getirmek yerine eşanlı birden fazla amacı optimum düzeye getirmeye çalışarak zaman ve maliyet değerlerini en aza indirmeyi ya da gelir veya kârlarını en yükseğe çıkarmayı amaçlamaktadırlar. Taşımacılık sistemleri topluma önemli hizmetler sunmaktadır. Kentiçi otobüsle yolcu taşımacılığı konusunda, ister kamu ister özel bir kurum olsun işletmeci düşük maliyeti, yolcular ise hizmet kalitesini ve kendileri için düşük maliyeti önemsemektedirler. Çalışmanın birinci bölümünde optimizasyon kavramı incelenmiştir. Genetik algoritmanın tanımı, varsayımları, yapısı, sınıflandırması, uygulama alanları, avantaj ve dezavantajları ikinci bölümde anlatılmıştır. Üçüncü bölümde toplu ulaşım sistemi detaylı olarak incelenmiştir. Dördüncü ve son bölümde ise Çanakkale toplu ulaşım sistemi verileri kullanılarak modeller oluşturulmuş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. ABSTRACT Deciding is the process which is the most useful and convenient to the purposes. To decide something, there is to be more than one choice, so person or people who are going to decide will express their ideas and will be able to choose the most suitable alternatives. The goal of human beings and companies is not only improving just one choice, but also deal with alot of choices in order to shorten the period of time or increase their incomes or profits. The transportation system has been trying to do its best to serve the customer very well. In transportation both public and private company just cares aboout its profit. However, for passengers, the most important thing is the service quality and certainly low price, but for the companies, the most important thing is cost. In first section of the research the conception of optimization is examined. The definition, structure, supposition, classification, application areas and advantage and disadvantages of the genetic algorithm is explained in the second section. In the third section Public transportation system is examined in detail. In the fourth and the last section of the search models are constitued and results are evaluated using the data of Çanakkale public transportation system.