Sinemada Kıbrıs meselesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yunus Arabacı

Danışman: MELİHA ELİF DEMOĞLU

Özet:

Gelişen ve değişen dünyada bir anlatı aracı olarak ortaya çıkan sinema, toplumun bir parçası olarak ondan etkilenmiştir. Toplumda ve tarihte olup biten olayları yansıtan, dönemin koşullarını ve kültürünü aktaran sinema, kitleleri etkilemiş ve yönlendirmiştir. Bu özelliği temelinde çalışmada, günümüzde dahi önemini yitirmeyen, hala kesin bir çözümün bulunamadığı Kıbrıs Meselesine değinilmiştir. Osmanlı ve İngiliz İdaresinden, 1960 Kıbrıs Cumhuriyetine, 1963 Kanlı Noel Olaylarından, 1967 Krizine ve son olarak 1974 Kıbrıs Barış Harekâtı özelinde Kıbrıs Meselesinin sinemadaki temsiline, meseleye konu olan Türk ve Rum halkının ne şekilde yansıtıldığına ve filmlerin hangi bakış açısıyla oluşturulduğuna değinmiştir. Evren olarak Sinemada Kıbrıs Meselesine değinen filmlerin ele alındığı çalışmada, Yunan sinemasından da örnekler verilmek istenmiş, fakat konuyla ilgili kaynakların sınırlılığı sebebiyle çalışmanın evrenini Türk Sinemasından amaca uygun olarak seçilen On Korkusuz Adam, Önce Vatan, Gölgeler ve Suretler ve Kod Adı Venüs filmleri oluşturmuştur. Bu filmler tarihsel eleştiri bağlamında ele alınarak “Sinemada Kıbrıs Meselesi” başlığı altında incelenmiştir. -------------------- Cinema, as a means of narretion in the developing and changing world, has been affected by the society as a part of it. Cinema, reflecting historical and social events, transfering culture and cirrumstances from a period to another, has affected and manipulated crowd of people. Recording cinema as above mentioned, this work touches on " Cyprus Dispute" becoming more of an issuve and laying unresolve even today. The work touches on Ottoman adn British rule, 1960 Cyprus Republic, 1963 Blody Christmas Events, 1967 Crisis and finaly Cyprus Peace Operation and the way these events and the subjects to these events. Turks and the Greek have been reflected to the cinema. Although this work touches on movies about Cyprus Dispute efforts to find Greek movies on the aforementioned issue have failed. Thus, undeslying dates of the work are " On Korkusuz Adam, Önce Vatan, Gölgeler ve Suretler ve Kod Adı Venüs movies which have been fit for purpose. These movies have been touched on within the framework of historical criticism and studied under the title of " The Problem of Cyprus in Cinema"