Belediyelerde performans yönetimi sorunları ve çözüm önerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RUVEYDA KIZILBOĞA

Danışman: RECEP BOZDOĞAN

Özet:

19. yüzyıl da uygulanmaya başlanan performans yönetim sisteminin ilk örnekleri özel sektörde görülmüştür. Kamu sektöründeki performans uygulamaları ise daha sonraki dönemler de ortaya çıkmıştır. Çalışanların başarı seviyesini ölçen performans yönetim sistemi uygulaması, belediye yönetiminde mevcut yönetmeliğe göre yapılmaktadır. Belediyelerde uygulanmakta olan Devlet Memurları Sicil Yönetmeliği hükümleri, uzun zaman önce yapıldığı için şimdiki zamanın gereklerine cevap verememekte ve birçok sorunla karşılaşılmaktadır. Mevcut sistemin sorunlarını ortaya çıkarmak ve bunları gidermeye yönelik çözümler üretmek, belediyelerdeki performans yönetim sisteminin gelişimini sağlayacaktır. Ayrıca, hizmet alanı merkezi yönetimden farklı olan belediyelerde, kendi yapılarına ve çalışma koşullarına uygun yeni bir performans yönetim sistemi oluşturulmalıdır. Geleneksel yönetim kültürünün hâkim olduğu belediyelerde, yeni kamu yönetimi anlayışına geçilmesiyle birlikte performans yönetim sisteminde de önemli değişimler yaşanmaya başlamış ve kurum tarafından sürece daha fazla önem verilmiştir. Yine de, bu konu üzerinde önemle durulması hem kurum hem de çalışanlar için fayda sağlayacaktır. Özellikle yöneticiler, çalışanlarıyla ilgili verecekleri kararlarda (ücret, terfi, işten çıkarma vb.) bu verilere dayanarak hareket etme imkânına kavuşurlar. Ayrıca çalışanlar da değerlendirme sonuçları sayesinde eksik yönlerini görürler ve bunları yöneticileriyle kararlaştıracakları eğitim programları ile giderme fırsatına yakalarlar. Sonuçta, etkili, verimli ve kaliteli bir belediye yönetimi için performans yönetim sistemine önem verilmeli, gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra uzman personelce bu sistemin uygulanması sağlanmalıdır. ABSTRACT Archetypes of “performance management system”, which have begun to be implemented since 19th century, have been seen in private sector. Perfomance implementations in public sector, however, have arised later phases. Performance management system measuring performance level of working staff, is implemented in municipalities, complying with the present regulation. Terms of “Regulation of Civil Servant Registration” are not able to respond the present requirements and it is confronted with problems as the Regulation has been legislated olden. Revealing and overcoming the problems of the present system would ensure the development of the performance management system in municipalities. Furthermore, in municipalities whose service borders differ from central administration, a performance management system that is suitable for their administrative bodies and conditions has to be composed. While transforming to new public management, in municipalities which have traditional administration culture, new challenges have been experienced in their performance management system, and it has been taken notice of this process by the administration. Nevermore, deliberating on this system would give benefit not only the body but also their working staff. Managers notably, would be able to give their decisions according to this data. Moreover, staff would be able to realise their shortages, and to overcome these shortages by the training programmes. Consequently, in order to compose a efficient, effective and qualified municipality administration, it is important to give notice of performance management system, and to ensure the implementation of the system following the needed regulations made by specialists.