Okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen algılarına göre eğitim denetmenlerinin rehberlik yetenekleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sinem Erener

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarındaki okul öncesi öğretmenlerin eğitim denetmenlerinin rehberlik rollerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi İlköğretim okulları ve bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerin “Eğitim -Öğretim Sürecinde Mesleki Rehberlik ve İş Başında Yetiştirmeye Yönelik Rehberlik, Sınıf Yönetimi ve İç-Dış Paydaşlarla İletişime Yönelik Rehberlik, Mevzuata ve Öğretim Programlarına Yönelik Rehberlik ve Öğretmen-Öğrenci ve Diğer Personel İlişkilerine Yönelik Rehberlik” konularında, eğitim denetmenlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları, cinsiyet değişkenine göre anlamlı fark oluşturmakta mıdır? 2. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi İlköğretim okulları ve bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerin “Eğitim -Öğretim Sürecinde Mesleki Rehberlik ve İş Başında Yetiştirmeye Yönelik Rehberlik, Sınıf Yönetimi ve İç-Dış Paydaşlarla İletişime Yönelik Rehberlik, Mevzuata ve Öğretim Programlarına Yönelik Rehberlik ve Öğretmen-Öğrenci ve Diğer Personel İlişkilerine Yönelik Rehberlik konularında, eğitim denetmenlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları, yaş değişkenine göre anlamlı fark oluşturmakta mıdır? 3. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi İlköğretim okulları ve bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerin “Eğitim -Öğretim Sürecinde Mesleki Rehberlik ve İş Başında Yetiştirmeye Yönelik Rehberlik, Sınıf Yönetimi ve İç-Dış Paydaşlarla İletişime Yönelik Rehberlik, Mevzuata ve Öğretim Programlarına Yönelik Rehberlik ve Öğretmen-Öğrenci ve Diğer Personel İlişkilerine Yönelik Rehberlik” konularında, eğitim denetmenlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları, mezuniyet durumu değişkenine göre anlamlı fark oluşturmakta mıdır? 4. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi İlköğretim okulları ve bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerin “Eğitim -Öğretim Sürecinde Mesleki Rehberlik ve İş Başında Yetiştirmeye Yönelik Rehberlik, Sınıf Yönetimi ve İç-Dış Paydaşlarla İletişime Yönelik Rehberlik, Mevzuata ve Öğretim Programlarına Yönelik Rehberlik ve Öğretmen-Öğrenci ve Diğer Personel İlişkilerine Yönelik Rehberlik” konularında, eğitim denetmenlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları, mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı fark oluşturmakta mıdır? 5. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi İlköğretim okulları ve bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerin “Eğitim -Öğretim Sürecinde Mesleki Rehberlik ve İş Başında Yetiştirmeye Yönelik Rehberlik, Sınıf Yönetimi ve İç-Dış Paydaşlarla İletişime Yönelik Rehberlik, Mevzuata ve Öğretim Programlarına Yönelik Rehberlik ve Öğretmen-Öğrenci ve Diğer Personel İlişkilerine Yönelik Rehberlik konularında, eğitim denetmenlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları, çalışılan kurum türü değişkenine göre anlamlı fark oluşturmakta mıdır? Araştırmanın birinci bölümünde problem durumundan, amacından, öneminden, sınırlılıklarından ve sayıtlılarından bahsedilmiştir. Araştırmanın ikinci kısmını kuramsal çerçeve oluşturmaktadır. Kuramsal çerçeve oluşturulurken araştırma konusuyla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Literatür taraması yapılırken basılı kitaplardan, eğitim dergilerinde yer alan makalelerden, yayınlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinden, internet kaynaklarından yararlanılmıştır. Araştırmanın üçüncü bölümü araştırmada kullanılan araştırma modeli, evren-örneklem, veri toplama aracı, verilerin toplanması ve çözümlenmesi kısımları oluşturmaktadır. Araştırma tarama modeline uygun olarak hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2011-2012 Eğitim Öğretim Dönemi’nde; Küçükçekmece, Esenyurt, Başakşehir ve Avcılarda ki İlköğretime bağlı anasınıflarında ve bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklemi ise evrenden seçilen 330 okul öncesi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Arslantaş (2007) tarafından Müfettişlerinin Mesleki Yardım ve Rehberlik Rollerinin Öğretmen Algılarına Göre Değerlendirilmesi” adlı doktora tezinde geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Arslantaş (2007) geliştirdiği ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapıldığına dair bilgiler sunmuştur. Ölçeğin 10 alt faktörden oluştuğunu belirtmiş, ancak hangi maddelerin hangi faktörlerde yer aldığına dair bilgi sunmamıştır. Arslantaş ile yapılan yazışma sonucunda da ilgili dağılıma ilişkin bilgi temin edilemediği için, bu araştırmada ilgili ölçeğin yapı geçerliliğini sınamak için yeniden faktör analizi yapılmıştır. Ölçek için ayrıca geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış ve ölçek araştırmada kullanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistiksel veriler kullanılmış ve gruplar arasındaki farklılıkların tespiti için “t Testi” ve “Tek Yönlü Varyans Analizi” ‘den yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki farkın kaynağını belirlemek için “LSD Testi” uygulanmıştır. İstatistik çözümlemeler için SPSS 16.0. istatistik programı kullanılmıştır. Araştırmanın dördüncü bölümünde elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre eğitim denetmenlerinin, “rehberlik ” yeterliliklerinin okul öncesi öğretmenlerince algılanan yeterlilikleri; Eğitim -Öğretim Sürecinde Mesleki Rehberlik ve İş Başında Yetiştirmeye Yönelik Rehberlik orta düzeyde, Sınıf Yönetimi ve İç-Dış Paydaşlarla İletişime Yönelik Rehberlik orta düzeyde, Mevzuata ve Öğretim Programlarına Yönelik Rehberlik yüksek düzeyde ve Öğretmen-Öğrenci ve Diğer Personel İlişkilerine Yönelik Rehberlik orta düzeyde değerlendirilmiştir. Araştırmanın beşinci bölümünde araştırma sonucunda elde edilen betimsel ve istatistiksel yargılar, geçmiş yıllarda araştırma konusuyla ilgili yapılmış diğer araştırma sonuçlarının yorumlandığı ve karşılaştırmaların yapıldığı tartışma ve de araştırma sonucundan elde edilen sonuçlar doğrultusunda uygulayıcı ve araştırmacılara öneriler kısımları yer almaktadır. ABSTRACT This study was conducted to find out pre-school teachers’s perceptions about the guidance roles of educational supervisors. In the study, which was designed in accordance with the scanning model, it was aimed to answer the following quesitons; 1- Do the pre-school teachers’-who work in primary state schools and independent kindergartens of Ministry of National Education, perceptions about the level of educational supervisors’ performing their roles related to “Vocational Guidance in Teaching-Learning Process and Counseling at Work”, “Guidance for Classroom Management and Internal-External Stakeholder Contact”, “Guidance for Regulatory and Training Programs” and “Counseling for Teacher-Student and Other Staff Relations” create a significant difference according to the gender variable? 2- Do the pre-school teachers’, who work in primary state schools and independent kindergartens of Ministry of National Education, perceptions about the level of educational supervisors’ performing their roles related to “Vocational Guidance in Teaching-Learning Process and Counseling at Work”, “Guidance for Classroom Management and Internal-External Stakeholder Contact”, “Guidance for Regulatory and Training Programs” and “Counseling for Teacher-Student and Other Staff Relations” create a significant difference according to the age variable? 3- Do the pre-school teachers’, who work in primary state schools and independent kindergartens of Ministry of National Education, perceptions about the level of educational supervisors’ performing their roles related to “Vocational Guidance in Teaching-Learning Process and Counseling at Work”, “Guidance for Classroom Management and Internal-External Stakeholder Contact”, “Guidance for Regulatory and Training Programs” and “Counseling for Teacher-Student and Other Staff Relations” create a significant difference according to the graduation status variable? 4- Do the pre-school teachers’, who work in primary state schools and independent kindergartens of Ministry of National Education, perceptions about the level of educational supervisors’ performing their roles related to “Vocational Guidance in Teaching-Learning Process and Counseling at Work”, “Guidance for Classroom Management and Internal-External Stakeholder Contact”, “Guidance for Regulatory and Training Programs” and “Counseling for Teacher-Student and Other Staff Relations” create a significant difference according to the professional seniority variable? 5- Do the pre-school teachers’, who work in primary state schools and independent kindergartens of Ministry of National Education, perceptions about the level of educational supervisors’ performing their roles related to “Vocational Guidance in Teaching-Learning Process and Counseling at Work”, “Guidance for Classroom Management and Internal-External Stakeholder Contact”, “Guidance for Regulatory and Training Programs” and “Counseling for Teacher-Student and Other Staff Relations” create a significant difference according to the the institution type variable? In the first part of the study, it is mentioned about the statement of the problem, the purpose of the study, its importance, its limitations and assumptions. The second part of the study is about the theoretical framework. While creating a theoretical framework, it was conducted to have literature review related to research subject. During the literature review; printed books, articles in journals of education, published master's and doctoral theses and the internet sources were used. The third part of the study is composed of the parts about survey research model used in the study, population-sample, data collection tool, data collection and data analysis. The research was prepared in accordance with the scanning model. The research population consists of pre-school teachers working in kindergartens related to the primary state schools and independent kindergartens in Küçükçekmece, Esenyurt, Başakşehir and Avcılarda during 2011-2012 Education Period. The sample is consisted of 330 pre-school teachers choosen among the population. As a data collection tool, the scale “Evaluation of Role of Inspectors Professional Help and Guidance in terms of Teacher Perceptions” which was developed by Arslantaş (2007) in his doctoral thesis. It was also provided information on the work done to have the validity and reliability of the scale developed by Arslantaş (2007). The researcher, Arslantaş (2007), stated that the scale consists of 10 sub-factors, however he provided no information on which substances have been involved in what factors. As a result of correspondence with Arslantaş, no relevant information could be obtained related to the distribution, a new factor analysis was conducted to test the construct validity of the scale in this research. The scale was used in the research after having validity and reliability studies. In this study, descriptive statistical data such as frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation were used to analyze the data. Then for the detection of differences between the groups, "t-test" and "One-Way Analysis of Variance on" were used. In order to identify the source of the difference between the groups, "LSD test" was applied. For statistical analysis, SPSS 16.0. statistical program was used. In the fourth part of the study, the findings were interpreted. According to the findings, the levels of pre-school teachers’ perceptions on educational supervisors’ guidance qualifications were evaluated as followings; - Mid-level for “Vocational Guidance in Teaching-Learning Process and Counseling at Work”, - Mid-level for “Guidance for Classroom Management and Internal-External Stakeholder Contact”, - High-level for “Guidance for Regulatory and Training Programs” - Mid-level for “Counseling for Teacher-Student and Other Staff Relations” In the fifth part of the study, it was included descriptive and statistical judgments resulting from the research, discussion about interpreting the results of other research done on this research subject in the past years and the comparing the results of the research and those of the previous ones, and recommendations for practitioners and researchers in the light of the results.