Eğitsel yazılım değerlendirme araçlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ GERİŞ

Danışman: AHMET ARSLAN

Özet:

Gelişen teknoloji ve bunun eğitime yansımalarıyla sürekli sayısı artan eğitsel yazılımların seçimlerinin ve etkililiklerinin belirlenmesinin eğitimde önemli bir yerinin olduğu bilinmektedir. Bu sebeple eğitsel yazılımların değerlendirilebilmeleri için farklı amaçlara yönelik ve farklı açılardan incelemelerde bulunan değerlendirme araçları geliştirilmektedir. Bu çalışmanın amacı eğitsel yazılımları değerlendirmek için geliştirilen bu araçların kapsamlı incelemesini ve değerlendirmesini yaparak gelecek çalışmalar için önerilerde bulunmaktır. Bu amaç doğrultusunda “Education Resources Information Center, Ulusal Tez Merkezi, Computers & Education” vb. veri tabanlarında, “Eğitsel Yazılım Değerlendirme Ölçeği, Eğitsel Yazılım Değerlendirme Formu, Educational Software Evaluation, Educational Software Evaluation Scale, Educational Software Evaluation Criteria” gibi anahtar kelimeleriyle taramalar yapılmış ve 81 çalışmaya ulaşılmıştır. Belirlenen kriterler neticesinde bu çalışmalardan 39 tanesi çalışma kapsamı dışında tutulmuş ve toplam 42 değerlendirme aracı incelenmeye alınmıştır. Bu incelemelerin neticesinde eğitsel yazılım değerlendirme araçlarının geliştirilmesinde 2006 – 2010 yılları arasında bir artışın olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın literatürde eğitsel oyunların öğrenci başarısını arttırdığı birden fazla çalışmada belirtilmiş olmasına rağmen eğitsel oyunlar gibi önemli bir alanda yeterli değerlendirme aracının bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Eğitsel yazılım değerlendirme araçlarının geliştirilmesi aşamasında ve geçerlik güvenirlik çalışmalarında da ortak bir yöntemin olmaması göze çarpmaktadır. İncelenen eğitsel yazılım değerlendirme araçlarında tespit edilen bir diğer nokta ise “İçerik, Tasarım, Öğretimsel Uygunluk” gibi kavramların ortak noktalar olduğudur. Elde edilen verilerin ışığında ve eğitsel oyunların önemi dikkate alındığında gelecek çalışmalarda bu alanda değerlendirme araçlarının geliştirilmesi önerilmektedir. Aynı zamanda geliştirilecek değerlendirme araçlarında literatürde mevcut olan örneklerde görüldüğü üzere bazı boyutlara ve kavramlara dikkat edilmesinin gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Eğitsel yazılım değerlendirme araçlarının geliştirilmesinde görülen ve en büyük eksilik olan ortak bir yöntemin ve metodolojinin olmayışının dikkate alınması, bu alandaki eksikliği giderebilecek çalışmalar yapılması önerilmektedir. Bunların yanı sıra geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının da yapılması araştırmacılara tavsiye edilmektedir. ABSTRACT It could be said that, as technology advances and its use in education gains popularity, the importance of evaluating and choosing the right educational software increases. For this reason, various tools and methods have been developed for the evaluation of educational software. The purpose of this study is to review existing evaluation tools for educational software and to provide insight and guidance for future projects in this context. In total, 81 studies have been taken into consideration as a result of conducting searches using keywords such “Educational Software Evaluation, Educational Software Evaluation, Educational Software Evaluation Scale, Educational Software Evaluation Criteria” in the following databases: “Education Resources Information Center, National Thesis Center, Computers & Education”. Whereas, a set of criteria has been determined for the selection of evaluation tools to be included within the scope of the study and 42 of the initial 81 items have been selected for review. There is an increase in the number of evaluation tools between the years 2006 and 2010. However, there is no sufficient number of evaluation tools targeting educational games and this is a remarkable result although there are mora then on study mentioned that educational games increasing student achievement in the literature. It was observed that there is no common methodology on developing educational software evaluation tools and validity and reliability studies. Another point that identified in the review of educational software evaluation tools, “Content, Design and Instructional Compliance” are common dimensions. In the light of the obtained data and considering the importance of educational games, it was proposed that to develop evaluation tools for educational games in the future work. At the same time it is necessary that researchers should be careful about common dimensions and concepts in the literature when they are developing their educational evaluation tools. It was recommended that to carry out studies which resolve the lack of common concept or methodology in the education evaluation tools in the future. It was concluded that reliability and validity studies are a very important part of developing educational software evaluation tools and this is a matter that should be considered in future studies.