Okul yöneticilerinin “liderlik stilleri” ile “enneagram kişilik tipleri” arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdurrahman Subaş

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile enneagram kişilik tipleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde yapılmış bir çalışmadır. Araştırmanın evreni İstanbul’da görev yapan okul yöneticileri olup, örneklem bu yöneticiler arasından random yöntemi ile belirlenmiş 478 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmada yöneticilerden liderlik stilleri ve enneagram kişilik tipleri için veri toplama aracı geliştirilmesi ihtiyacı ortaya çıkmış, bu bağlamda Enneagram Kişilik Ölçeği (EKÖ) ve Dokuz Liderlik Stili Ölçeği (DLSÖ) geliştirilmiştir. Okul yöneticilerinin enneagram kişilik tipleri ile liderlik stilleri arasındaki ilişkiyi sınamak için yapılan Pearson çarpım korelasyon analizi sonucunda kişilik tipleri ile liderlik stilleri arasında en az p<0,05 düzeyinde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin kişilik tiplerinin liderlik stillerini yordama gücünü sınamak için çoklu doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Regresyon analizi sonucunda okul yöneticilerinin Prensipli Liderlik stili puanlarının %73’ünün Mükemmeliyetçi kişilik tipi puanı ile Hizmetkar Liderlik stili puanlarının %68’inin Yardımcı kişilik tipi puanı ile Girişimsel Liderlik stili puanlarının %55’inin Başaran kişilik tipi puanı ile Dönüşümsel Liderlik stili puanlarının %62’sinin Özgün kişilik tipi puanı ile Stratejik Liderlik stili puanlarının %61’inin Gözlemci kişilik tipi puanı ile Etkileşimsel Liderlik stili puanlarının % 64’ünün Sorgulayan kişilik tipi puanı ile Vizyoner Liderlik stili puanlarının %65’inin Maceracı kişilik tipi puanı ile Otoriter Liderlik stili puanlarının %74’ünün Reis kişilik tipi puanı ile Güçlendirici Liderlik stili puanlarının %65’inin Uzlaşmacı kişilik tipi puanı ile açıklanabildiği tespit edilmiştir. Buna göre, okul yöneticilerinin liderlik stillerinde, enneagram kişilik tiplerinin belirleyici etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. ABSTRACT INVESTIGATING THE RELATIONSHIP BETWEEN SCHOOL PRINCIPALS' "LEADERSHIP STYLES" AND "ENNEAGRAM PERSONALITY TYPES" The purpose of the research is to investigate the relationship between the school principals’ leadership styles and Enneagram personality types. This research is a study carried out with relational screening model. The universe of the study is the school principals who work in Istanbul, and the sample group is composed of randomly selected 478 principals. During the research, it was required to develop a data collection tool for the leadership styles and Enneagram personality types of school principals, and in this scope, Enneagram Personality Scale (EPS) and the Scale for Nine Leadership Styles (SNLS) were developed. As a result of the Pearson product-moment correlation analysis carried out in order to test the relationship between the Enneagram personality test and leadership styles of school principals, significant relationships with minimum level of p<0,05 were explored between personality types and leadership styles. Multi-linear regression analyses were run in order to test the predictive power of the school principals’ personality types for leadership styles. In the consequence of the regression analysis, it was observed that 73% of the Principled Leadership Style scores of the school principals were explained with the Reformer personality type scores, 68% of the Servant Leadership Style scores with The Helper personality type scores, 55% of Entrepreneurial Leadership Style scores with the Achiever personality type scores, 62% of the Transformational Leadership Style scores with The Individualist personality type scores, 61% of the Strategic Leadership Style scores with The Investigator personality type scores, 64% of the Transactional Leadership Style scores with The Loyalist personality type scores, 65% of the Visionary Leadership Style scores with The Enthusiast personality type scores, 74% of the Authoritarian Leadership Style scores with The Challenger personality type scores, and 65% of the Empowering Leadership Style scores with The Peace-Maker personality type scores. Accordingly, it is concluded that the Enneagram personality types play a determinant role in the school principals’ leadership styles.