Fransız eğitim sisteminin ilköğretim II. kademesinde (college) uygulanan sosyal bilgiler programının analizi ve Türkiye’deki programlarla karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şükret Yılmaz Önkür

Danışman: CEMİL ÖZTÜRK

Özet:

Bu çalışmada; Türkiye ve Fransa'da uygulanan sosyal bilgiler programlarının özellikleri incelenerek, programların benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuştur. Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırılmasıyla olabilecek gelişmelere kuramsal ve uygulamalı olarak katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Fransa'nın Rouen Akademisi (eğitim bölgesi) ayrıntılarıyla incelenerek uygulama verileri ortaya konmaya çalışılmıştır. Her iki ülkedeki ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programlarının yapısı, içeriği ve amaçları analiz edilmiş, nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Yedi bölümden oluşan bu çalışmanın birinci bölümünde; kavram açıklamalarına, tanımlamalara yer verilmiştir. İkinci bölümde; problem durumu, araştırmanın amacı, önemi, sınırlılıkları, varsayımlar ve araştırmada geçen bazı tanımlara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde; araştırmanın modeli, verilerin analizi ve yorumlanmasına yer verilmiştir. Fransa, Fransız eğitim tarihi ve eğitim sistemine ilişkin genel verilerin bulunduğu dördüncü bölümde; Yukarı Normandiya Bölgesi coğrafik, sosyal ve tarihi açıdan ele alınıp bu bölgede bulunan, ülke genelinde öğrenci yoğunluğu ile dikkati çeken ve araştırmaya örneklem alınan Rouen Akademisi ile ilgili bilgilere ve eğitim sisteminin genel yapısına yer verilmiştir. Beşinci bölümde; kolejlerde uygulanan tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitimi ders programları ile Türkiye'de ikinci kademe okullarda uygulanan sosyal bilgiler öğretim programları yapısal, amaç ve içerik olarak incelenmiş, disiplinlerin desenleri ve yoğunlukları belirlenmiştir. Altıncı bölümde ise Fransa'da kolejlerde uygulanan tarih, coğrafya ve yurttaşlık bilgisi ders programlarıyla, Türkiye'deki ilköğretim 6.-7. ve 8. sınıf sosyal bilgiler programları karşılaştırılmıştır. Sonuç ve önerilerin bulunduğu son bölümde, Fransa'da uygulanan sosyal bilgiler dersleri olan tarih coğrafya ve vatandaşlık bilgisi ders programlarından hangi konularda yararlanabileceği ve Türkiye'de uygulanan sosyal bilgiler programını geliştirmeye yönelik önerilerde bulunulmuştur. SOMMAİRE Dans cet ouvrage; on a l'intention d'exposer les ressemblances et différences en étudiant la particularité des programmes de la science sociale de la France et celle de la Turquie. En comparant les programmes d'enseignement des sciences sociales on a but contribuer aux progressions théoriques et pratiques qui pourront se dérouler. L'Académie de Rouen a été examinée par les détailles, et on a essayé de mettre en oeuvre les données d'application. Dans les collèges des deux pays, on a fait l'analyse des buts, des contenus et des formes des programmes d'enseignements de la science sociale, et on a utilisé la recherche du document qui est l'un des méthodes de recherche qualitative. Ce travail s'est formé de sept parties. Dans la première partie, on a mis au point les explications et les définitions des concepts. Dans la deuxième partie, on a considéré la problématique, l'importance, les limitées, l'hypothèse de la recherche et quelques définitions qui se passent dans la recherche. Dans la partie troisième, on trouve le modèle de la recherche, l'analyse des données et le commentaire. Dans la partie quatrième, on trouve des données générales sur le système éducatif et sur l'histoire de l'éducation française. On a examiné la géographie, l'histoire et la structure sociale de la région Haute Normandie. Pour cette recherche on a donné les informations sur l'Académie de Rouen qui a été prise comme un modèle; parce que cette Académie attire l'attention d'après la dimension de ses étudiants. Dans la partie cinquième, on a examiné les programmes de l'histoire, de la géographie et de l'éducation civique appliquant dans les collèges et dans les écoles de la Turquie. En même temps on a examiné les buts, les contenus et les formes des programmes et on a déterminé les dessins et les dimensions des cours. Dans la partie sixième on a comparé les programmes de la science sociale étudiant dans la classe 6, 7 et 8 en Turquie avec l'histoire, géographie et éducation civique appliquant dans les collèges en France. Dans la partie finale où il existe le résultat et les suggestions, on a donné quelques propositions pour assurer la progression du programme de la science sociale appliquant en Turquie. On a donné les suggestions pour quelque station. On peut bénéficier des programmes de l'histoire, de la géographie et de l'éducation civique que la France utilise dans ses écoles.