Hayat Bilgisi Dersinde Storyline Yönteminin Kullanılmasının Karar Verme ve Problem Çözme Becerisi Üzerindeki Etkililiği: Üçüncü Sınıf Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE NUR KARAKAŞ

Danışman: Zeliha Nurdan Baysal

Özet:

Bu araştırmanın amacı; İstanbul ili Bağcılar ilçesinde bir özel okulda öğrenim gören 3. sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanılan Storyline yönteminin problem çözme ve karar verme becerileri üzerindeki etkililiği incelemektir. Öğrencilerin problem çözme ve karar verme becerilerinin gelişimini belirlemek amacıyla ölçekler uygulanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler ve öğrenci etkinlikleri 2019-2020 eğitim-öğretim yılının ikinci yarı döneminde toplanmıştır. Veri toplama süreci uygulama süreci içerisinde yer almıştır. Araştırmada "Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri" ve "İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Karar Verme Beceri Algısı Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada Hayat Bilgisi dersinde eylem araştırması olarak işlenen Storyline yöntemi sürecinde toplanan etkinlik kâğıtları, öğretmen ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Araştırmada uygulanan ölçekler ve araştırmada toplanan öğrenci günlüğü, öğretmen günlüğü, çalışma yaprakları vb. veri toplama araçları için analize başvurulmuştur. Bu veriler birlikte değerlenmiştir. Araştırmada kullanılan Kişisel Bilgi Formu, Çocuklar için Problem Çözme Envanteri ve İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Karar Verme Beceri Algısı Ölçeğinin verileri SPSS paket programına girilmiş. Verilerin analizinde Non-Parametrik Wilcoxon İşaretlenmiş Mertebeler Testi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan "İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar için Problem Çözme Envanteri" maddelerinin alt boyutları ve maddedeki puanların toplamına ait uygulama öncesi ve uygulama sonrası puanları arasındaki farklılıkları belirlemek için analizler yapılmış. Uygulamadan sonra öğrencilerin "problem çözme becerisine güven" puan ortalamalarında anlamlı düzeyde bir artış olduğu, "özdenetim" puanlarının ortalamalarında anlamlı düzeyde bir artış olduğu, "kaçınma" puanlarının ortalamalarında artış olduğu belirlenmiştir. Araştırmada kullanılan "İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Karar Verme Beceri Algısı Ölçeği" maddelerinin alt boyutları ve maddedeki puanların toplamına ait uygulama öncesi ve uygulama sonrası puanları arasındaki farklılıkları belirlemek için analizler yapılmıştır. Uygulamadan sonra öğrencilerin "problemi hissetme, sınırlama ve tanımlama" puan ortalamalarında anlamlı düzeyde bir artış olduğu, "bilgi toplama" puanlarının ortalamalarında anlamlı düzeyde bir artış olduğu, "alternatif çözüm, seçenekler oluşturma" puanlarının ortalamalarında artış olduğu, "karar verme" puanlarının ortalamalarında artış olduğu, "kararı uygulama ve değerlendirme" puanlarının ortalamasında ise bir artış olmadığı tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular, Storyline yöntemi çerçevesinde yapılan etkinliklerin araştırmanın amaçlarına ulaşmada etkili olduğunu göstermiştir. Öğrenciler ders içerisinde okunan hikâyelerdeki anahtar sorular ve etkinliklerle öğrendiği bilgilerin değerlendirmesini yapmıştır. Yapılan araştırmada elde edilen bulgulara göre ilkokul 3. sınıfta öğrenim gören öğrenciler ile yapılan Hayat Bilgisi dersinde uygulanan Storyline yöntemi ile öğrencilerin problem çözme ve karar verme becerileri araştırma sonrasında artmıştır. Anahtar Kelimeler: Hayat Bilgisi dersi, Storyline yöntemi, problem çözme becerisi, karar verme becerisi.