9. sınıf öğrencilerinin coğrafya dersinde öğrendikleri coğrafi kavramları günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKHAN KENGER

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu araştırmada 9.sınıf öğrencilerinin öğrendikleri coğrafi kavramları günlük yaşamda ne derece kullanabildikleri araştırılmaya çalışılmıştır. İlk bölümde coğrafyanın tanımı, tarihçesi, öğretim yöntemleri, coğrafya öğretiminin amaçları üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde coğrafyanın güncellik ilkesi incelenerek 9.sınıf ders kitabı günlük yaşam açısından değerlendirilmiştir. Son bölümde coğrafya öğretmenlerinin ve 9. Sınıf öğrencilerinin görüş ve düşüncelerine başvurulmuştur. Araştırmanın amacına yönelik olarak coğrafya öğretmenleri ve 9. Sınıf öğrencilerine anketler uygulanmıştır. Bu anket sonuçları istatistikî yöntemler kullanılarak değerlendirilmiş ve sonuçlar raporlaştırılmıştır. Yapılan değerlendirmede 9.sınıf öğrencilerinin coğrafya dersine olan tutumlarındaki değişkenler, coğrafyanın güncelliği ve işlevselliği, öğrenciler tarafından algılanabilirliği ve coğrafyanın günlük hayattaki rolünün bu öğrenciler tarafından ne kadar anlaşıldığı ortaya konmuştur. Buna göre 9.sınıf öğrencileri günlük hayatta kullanılabilecek temel coğrafi beceriler konusunda “kısmen” yeterlidirler. Bu becerilerin kullanılması konusunda öğrencilerin daha yeterli olması için derslerde yakın çevre konularına ve araştırma gezilerine daha fazla önem verilmelidir. ABSTRACT In this study, it is tried to examine how 9.grade students use the geographic consepts in daily life. In the first part of the study, there is the definition and historyof geograph, techniques of education and the aims of education of geography. In the second part, 9. grade lesson book is examined throught considering principle of “current” of geography. In the last part, there is thoughts and opinions of geography teacher’s and 9. grade students. For this aim, public survey was applied to geography teacher and 9. grade students. Then this result was appraised using the techniques of statistic and reported. In this evaluation, the opinions of 9. grade students about geography, feature of geography to being current and functional, how it is understood by students and what the role of geography in daily life is examined. From this view of point it can be said that 9. grade students are “partly” successful using the geographic information in daily life. To be succesfull and enough using these skills in daily life, environment subjects and geographic excursions are taken more attention.