Porstmodernite ve Yeni Medya Çağında Siyasal İletişim


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET SEBİH ORUÇ

Danışman: Ergün Köksoy

Özet:

2016 yılında Oxford sözlüğü tarafından yılın kelimesi seçilen post-truth kavramı, bu tarihten itibaren akademik ve popüler yazında yoğun bir şekilde tartışılmaktadır. Kavramın neye işaret ettiği, sadece siyasal iletişim hakkında bir konu mu olduğu yoksa içinde yaşadığımız çağın genel durumunu mu ifade ettiği, yeni durumun sosyal medyayla ilişkisi, gazetecilik/habercilik açısından ne anlama geldiği ve post-truth postmodernite ilişkisi en çok tartışılan konular olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu tezde, konu hakkında şu ana kadar yapılan akademik yazından yola çıkılarak post-truth fenomeni geniş bir sosyolojik ve felsefi perspektiften ele alınmaya çalışılacak ve siyasal iletişim açısından ne ifade ettiği ortaya konmaya çalışılacaktır. Tezde, post-truth gerçeğinin postmodern epistemolojik kriz, neoliberal kapitalist mantığın medya ve haber üretim süreci üzerindeki etkisi ve yeni medyanın gündelik ve politik kullanımının artmasının sonucu olduğu ortaya konmaya çalışılacaktır. Siyasal iletişimin değişen durumunu anlamanın tek yolunun bu değişim sürecinin hayat bulduğu ekonomik, politik ve teknolojik ortamı iyi analiz etmek olduğu barizdir. Bu çerçevede post-truth gerçekliğinin de ancak bütün bu boyutlar dikkate alındığında sağlıklı bir değerlendirmeye tabi tutulabileceği açıkça ortaya çıkmaktadır. Tezde amaçlanan bu çerçevede bir değerlendirme yapmaktır İÇİNDEKİLER: 1. BÖLÜM POST-TRUTH VE POST-MODERNİTE İLİŞKİSİ: TARİHSEL VE FELSEFİ BİR SORUŞTURMA................................................................................4 1.1. Modernite’den Postmoderniteye Bilim Bilgi Özne Ve Hakikatin Değişen Mahiyeti: Süreklilikler Ve Kopmalar................................................................................................................ 5 1.2. Yeni Bir Doğa Tasavvuru ve Yeni Toplumsal Düzen Olarak Modernite:..............7 1.3. Bilimin Anlam Ve Amacının Yeniden Tanımlanması:.............................................. 1.4 Postmodernite: Moderniteden Kopuş Mu Yeni Bir Aşaması Mı?...........................15 1.5 Bilimde Epistemik Kesinliğin Sınırları: Fizik Ve Matematiğin Temeller Sorunu....18 1.6 Bilimin Ve Üniversitelerin Değişen Anlamı Ve İşlevsel Dönüşü:..........................22 1.7. Modernliğin Temellerine Yönelik Postmodern Eleştiriler: Sosyal Bilimler Ve Genel Teori Fikrini Yadsıma................................................................................................28 1.8 Anti-Özcülük: Şeylerin Hakikatini Ve Özünü Red Olarak Postmodernite.............32 2. BÖLÜM POST-TRUTH VE YENİ MEDYA: ELEŞTİREL BİR ÇÖZÜMLEME DENEMESİ..............................................................................................................37 2.1. Teknoloji Ve Toplumsal Değişim: Teknoloji Toplumu Şekillendirmekte midir?.........38 2.2. Innıs ve Mcluhan: Teknolojik Olanın Hâkimiyeti .........................................................40 2.3. Raymond Williams: Teknolojik Determinizm Ve Kültürel Kötümserliğin Eleştiris.....45 2.4. Siber Kültür: Çağdaş Tekno-Kapitalis Toplumun Kültürel Ortamı..............................49 2.5. Post-Truth Fenomeninin Teknolojik Koşulları: Yeni Medya Ve Siber Kültür..............52 2.6. Sosyal Medya: Gerçek Sanal Dünyada Doğrunun İlgası Olarak Post-Truth .................64 2.7. Bir Sosyal Olgu Olarak Post-Truth’un En Billurlaştığı Alan: Siyasal İletişimde Doğrusunun Anlamsızlaşması Ve Siyasal İletişimin Son..............................................67 2.8. Farklı Bir Okuma Denemesi: Bilişsel Emeğin Çokluğu Olarak Post-Truth...................74 3. BÖLÜM: BİR POST-TRUTH EVRENİ OLARAK AMERİKA VE TRUMP FENOMENİ 77 3.1. Trump Fenomeni Nasıl Mümkün Oldu? .......................................................................77 3.2. Neoliberalizm: Her Şeyin Ekonomizasyonu Çağında Doğruluk Ve Siyaset..................81 3.3. Gösteri Çağında Siyaset: Politika Bilgi Ve Eğlence Arasında Sınır Kalmadığında Siyaset Ve Doğruluk..................................................................................................................86 3.4. Siber Ortamda Komplo Anonimlik Ve Tipik Bir Post-Truth Evreni Olayı: Q Teorisi..91 3.5. Arayışlar: Teyit Siteleri Post-Truth Çağında Çare Olur Mu?...........................................96 SONUÇ:.................................................................................................................................102 KAYNAKÇA:........................................................................................................................106 -------------------- ABSTRACT The concept of post-truth, chosen by the Oxford Dictionary in 2016 as the word of the year, has been intensely debated in academic and popular literature since then. What does post-truth actually means, its relation with postmodernity, wheather it is only about a cirisis of political communication or is it the spirit of our age, what does it mean to journalism and how journalists should deal with it has been the most debated questions. In this thesis, we will try to examine the post-truth phenomenon from a wide sociological and philosophical perspective based on the academic literature on the subject and pay specific attention to what it means in terms of political communication. In the thesis, it will be tried to prove that post-truth is the result of postmodern epistemological crisis, the effect of neoliberal capitalist logic on the media and news production process and the increase of the daily use of new media. It is obvious that the only way to understand the changing state of political communication is to analyze the economic, political and technological environment in which it takes place. In this context, it is clear that the reality of post-truth can only be subjected to a real evaluation when all these dimensions are taken into consideration. The aim of this thesis is to make such an evaluation