Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ve ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde kullanılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yasin Uzun

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMI VE İLKÖĞRETİM DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ DERSLERİNDE KULLANILMASI Bu araştırmada, Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı ile bu yaklaşımın İlköğretim DKAB derslerinde uygulanabilirliliği araştırılmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde, hem çağın gerektirdiği değişimi yakalayabilmesi hem de günün ihtiyacı olan bireyleri yetiştirebilmesi hedeflenen bir eğitim sisteminin temel özelliklerini sağlayan, öğrenenler ve öğretenlerin birlikte öğrendiği, ekip çalışmasının başarıyla yürütülebildiği, problem çözebilen, bilgiyi bulup kendine mal eden ve yeniden yorumlayan, öğrenci ile öğretmenin araştırmacı rolünü üstlendikleri bir yapıya ve anlayışa sahip olan Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı incelenmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde ise Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının belirtilen özelliklerine göre, hem sınıf içindeki hem de sınıf dışındaki uygulama aşamaları, bu alanda çalışmalar yapan, yerli ve yabancı kaynakların görüşlerine de yer verilerek incelenmiştir. Araştırmanın üçüncü bölümünde, İlköğretim 8. sınıf DKAB öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının, öğrencilerin akademik başarılarına, DKAB ders işlenişine karşı görüşlerine, DKAB dersine karşı tutumlarına olan etkisi incelenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda bu araştırmada, PTÖ yaklaşımının, 8. sınıf öğrencilerinin DKAB dersi, “Kültürümüz ve Din” ünitesinde, akademik başarılarına, derse karşı görüşlerine ve derse karşı tutumlarına olumlu yönde anlamlı bir katkı sağladığı görülmektedir. Sonuç bölümünde ise, bölümlere göre araştırma kapsamında elde edilen bulgular maddeler halinde sunulmuştur. ABSTRACT PROJECT BASED LEARNING APPROACH AND ITS USAGE IN RELIGIOUS CULTURE AND MORAL KNOWLEDGE LESSONS IN ELEMENTARY SCHOOL In this research, project based learning approach and the applicability of this approach in Religious Culture and Moral Knowledge Lessons has been studied. In the first part of the research, the project based learning approach that provides the basic particularities of education system, which aims to follow the changes of our époque and to bring up individuals who answers the needs of today’s world is studied. The project based learning approach has a structure and understanding where the learners and teachers learns together, team work can be carried out successfully, which has a problem solver characteristic that can find knowledge by itself and appropriate for itself and teacher and student accept the role of researcher. In the second part of the research, both in-class and out-class application stages of the project based learning approach is studied according to the above mentioned particularities of this approach accompanied with the opinions of both domestic and foreign sources that are studying in this field. In the third part, the effect of Project Based Learning Approach in elementary school 8th class Religious Culture and Moral Knowledge Lessons (RCMK) to the academic successes of the students, their point of views about the way studying of RCMK and their attitudes towards the RCMK Lesson were examined. According to the findings of this research, the Project Based Learning Approach has a significant positive contribution to the academic success, their opinion and attitude towards the Religious Culture and Moral Knowledge Lesson in the “Our Culture and Religion” chapter of the 8th class students In the conclusion part, the findings of this study presented item by item according to the part of the study.