İlköğretim okullarında örgütsel iletişim becerilerinin örgütsel öğrenmeye etkisinin öğretmenler tarafından algılanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Meltem Okkalı

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında örgütsel iletişim becerilerinin örgütsel öğrenmeye etkisinin öğretmenler tarafından algılarının araştırılmasıdır. Araştırma, random sampling (rasgele örnekleme) yoluyla seçilen resmî ve özel ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, örgütsel iletişim becerilerinin örgütsel öğrenmeye etkisi ile ilgili algılarını ve düşüncelerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla 67 ilköğretim okulunda görev yapan toplam 658 öğretmene ulaşılmıştır. Bu bağlamda örgütsel iletişim becerilerinin örgütsel öğrenmeye etkisinin belirlenmesindeki algı ve görüşler; okul yöneticilerin çalışanlara karşı tutum ve davranış ve örgütsel iletişim becerilerinin örgütsel öğrenmeye etkisi, okul çalışanlarının (öğretmenlerin) birbirleriyle iletişiminin öğrenmeye etkisi ve okulun genel çerçevesinin örgütsel öğrenmeye etkisi alt boyutlarında incelenmiştir. Türkiye’de bilimsel anlamda örgütsel iletişim ve örgütsel öğrenme ile ilgili ayrı ayrı bir çok araştırma yapılmış olmasına rağmen, bu iki kavramın birbirine etkisi ile ilgili olan bu araştırma, bu alana yenilik getirmeyi hedeflemiştir. Bu araştırmada survey (genel tarama) modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen örgütsel iletişim becerilerinin örgütsel öğrenmeye etkisi ölçeği kullanılmıştır. Adı geçen ölçek çalışmasında örneklemin sahip olduğu çeşitli özelliklere ve örgütsel iletişim becerilerinin örgütsel öğrenmeye etkisi konusundaki algı ve düşüncelerine ait 56 madde yer almıştır. Anahtar Kelime: Örgüt, iletişim, örgütsel iletişim, okul kültürü, okul yönetimi, öğrenme, örgütsel öğrenme, okulda iletişim, okulda öğrenme. ABSTRACT The purpose of this study is to research into the teachers’ perception of the influence of organizational communication skills on organizational learning in elementary schools. Research aims to reveal the perceptions and thoughts of teachers, who work in public and private elementary schools and were selected through random sampling, with regard to the influence of organizational communication skills on organizational learning. With this purpose a total of 658 teachers, who work in 67 elementary schools, were found. In this sense the following issues were examined: Perceptions and views about the determination of the influence of organizational communication skills on organizational learning; the influence of attitudes, behaviors and organizational communication skills of school administrators towards the employees on organizational learning; the influence on intercommunication of school employees (teachers) on learning; and the influence of school’s general frame on organizational learning. Even though many studies were separately conducted with regard to both organizational communication and organizational learning in Turkey in scientific sense, this research that concerns the mutual influence between these two concepts intend to innovate this field. This research uses survey model. The scale, which measures the influence of organizational communication skills on organizational learning and was invented by the researcher in order to collect data, was used. The scale study in question includes 56 articles that concern various features of the sample and perception and views regarding the influence of organizational communication skills on organizational learning. Keywords: Organization, communication, organizational communication, school culture, school administration, learning, organizational learning, communication in school, learning in school.