Ulusötesi popüler kültüre örnek olarak Güney Kore dizileri ve Türkiye’de Güney Kore dizileri hayranları üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sezer Kürşat Balta

Danışman: SELİN TÜZÜN ATEŞALP

Özet:

Enformasyon ve iletişim teknolojilerinin yaygınlaşması ile birlikte kitle iletişim araçları vasıtasıyla popüler kültür sınırların ötesine taşınmaktadır. Her ne kadar halen popüler kültür ürünlerinin akışı ağırlıklı olarak gelişmiş ülkelerden gelişmekte ülkelere doğru olsa bu durum zamanla değişmiştir. Tek yönlü medya akışı yerini karşı akışlara bırakmıştır. Karşı akışlar kapsamında birkaç ülke öne çıkmıştır. Güney Kore de bu ülkelerden biridir. Güney Kore’de 1993 yılında sivil yönetimlerin seçilmesiyle birlikte popüler kültür ürünlerinin küresel çapta tanıtılmasına önem verilmiştir. Bunun için Kore Dalgası (Hallyu) ortaya çıkarılmıştır. Kore Dalgası ikiye ayrılmaktadır. Birinci Kore Dalgası, 1990’ların sonunda başlayıp 2008’e kadar devam etmiştir. İlk dalganın kaynağı dizilerdir. Birinci dalganın etki alanı Çin, Japonya, Tayland, Malezya gibi Doğu Asya ülkeleridir. İkinci Kore Dalgası, 2008 yılında başlayıp günümüze kadar devam eden süreçtir. Müzik (K-pop), dijital oyun ve animasyon temellidir. İkinci dalga Asya, Ortadoğu, Avrupa, Amerika gibi farklı coğrafyalara kadar yayılmıştır. Dolayısıyla, Kore Dalgası küresel bağlamda önemli sayıda hayran kitlesine sahiptir. Bu bağlamda Türkiye’de Kore popüler kültür ürünlerinin önemli sayıda hayran kitlesinin olduğu ülkelerden biridir. Bu çalışmanın amacı Türkiye televizyonlarında sürekli yer alan ve hayranlıkla takip edilen Güney Kore dalgasının (Hallyu) ve dizilerinin (K-drama) başlangıcından bugüne kadar olan durumunu araştırarak, bu akımı tanımlamak, Türk hayran ve izleyici kitlesinin Güney Kore dizilerini hangi nedenlerle tercih ettiğini ortaya koymaktır. -------------------- With the widespread use of information and communication technologies, popular culture is carried across the borders. Although the flow of popular culture products is still predominantly from developed countries to developing countries, this has changed in time. One-way media stream is replaced by counter-streams. Several countries have come to the forefront in counterflows. South Korea is one of these countries. With the election of civilian administrations in South Korea in 1993, it has been put emphasis on global promotion of popular culture products. For this, the Korean Wave (Hallyu) has been revealed. The Korean Wave goes into division. The First Korean Wave has started in the late 1990s and continued until 2008. The source of the first wave is series. The impact of the first wave is East Asian countries such as China, Japan, Thailand and Malaysia. The Second Korean Wave is the process that started in 2008 and continues to the present day. It is based on Music (K-pop), digital gaming and animation. The second wave has spread to different geographies such as Asia, Middle East, Europe and America. Therefore, the Korean Wave has a significant number of fans in the global context. In this context, Turkey is one of the countries where a significant number of fans of Korean popular culture. In this study, it is aimed to investigate the position from beginning to today of South Korean wave (Hallyu) and series (K-dramas) which located Turkey televisions and followed with admiration and discover why Turkish fans and audiences prefer South Korean series.