Türkiye'de veri gazeteciliği medya profesyonellerinin veri gazeteciliği algısı üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKHAN BAYRAKTAR

Danışman: AHMET ÇETİNKAYA

Özet:

Bilgisayar bilimlerinde her geçen gün yaşanan gelişmelerin, iletişim teknolojilerinin gelişimini de olumlu etkilediği görülmüştür. Bilişim alanındaki gelişmeler ve internet teknolojisinin yaygınlaşması yeni iletişim ortamlarını oluşturmuştur. İnsanların yeni iletişim ortamlarını sıkça kullanması ve buralarda bıraktıkları izler yani veriler (video, fotoğraf, enformasyon) giderek yığınlara dönüşmüştür. Bu verilerin gazeteciler, araştırmacılar ve veri uzmanları tarafından analiz edilerek, görselleştirilerek ve bir hikâye oluşturularak haber haline getirilmesi süreci veri gazeteciliğini ifade etmektedir. Bu tez çalışması Türkiye’de veri gazeteciliğinin gelişimi ve medya profesyonellerinin veri gazeteciği algısını ölçmeyi amaçlamıştır. Medyada çeşitli görevlerde çalışan 151 kişiye hazırlanan 31 soruluk anket uygulanmıştır. Yine bu çalışmada yeni medya ve yeni gazetecilik kavramları detaylı olarak incelenmiştir. Bu kapsamda araştırmada elde edilen verilerin anlam ilişkisini belirlemek için Pearson Korelasyon testi yapılmıştır. Daha sonra veriler bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA ile incelenmiştir. Anlamlı farklılık bulunan grupların tespiti için Tukey testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda medya profesyonellerinin veri gazeteciliği algısı, yaş, cinsiyet, eğitim durumu, görev süresi ve gelir durumuna göre anlamlı bir fark olduğu görülürken, eğitim durumuna göre bir farklılık olmadığı görülmüştür. ABSTRACT It has been seen that the developments experienced in computer science are affecting the development of communication technologies positively. Developments in the field of information technology and the widespread use of internet technology have created new communication environments. Frequent use of new communication environments by people and traces of them (videos, photographs, information) that they leave are increasingly turning into masses. The process by which journalists, researchers, and data experts analyze, visualize, and create a story and express it as data journalism. In this thesis study, it was aimed to measure the development of data journalism in Turkey and the data journalism perception of media professionals. A questionnaire of 31 questions was prepared for 151 people working in various positions in the media. In this study, new media and new journalism topics were examined in detail. In this context, Pearson Correlation test was performed to determine the meaning relation of the data obtained in the research. Later, the data obtained in the study were examined by independent sample t-test and one-way ANOVA. The Tukey test was used to identify groups with significant differences. As a result of the research, it was seen that the media professionals had a meaningful difference according to the data journalism perception, age, physical education level, working years and income level, but there was no difference according to education level.