MEKÂNSAL KAVRAMLARIN COĞRAFYA DERS KİTAPLARINDA KULLANIMI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM YÜCEL

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

ÖZET

Araştırmanın temel amacı mekânsal kavramların coğrafya ders kitaplarında kullanımının araştırılmasıdır. Bu kapsamda coğrafya ders kitaplarında (9, 10, 11 ve 12. sınıf) sorularda ve metinlerde geçen mekânsal kavramlar belirlenmiştir. Araştırmada doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Coğrafya ders kitaplarında (9, 10, 11 ve 12. sınıf) soruların dağılımı belirlenerek sorularda ve metinlerde geçen mekânsal kavramlar ortaya konulmuştur. Araştırmada veri aracı olarak Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından belirlenen komisyonlar tarafından onaylanmış 9, 10, 11 ve 12. sınıf coğrafya ders kitabı kullanılmıştır. Mekânsal kavramlar ulusal ve uluslararası alanda yapılan çalışmaların incelenmesi sonucunda iki uzman öğretim üyesinin görüşleri alınarak oluşturulmuştur. 9, 10 11 ve 12. sınıf coğrafya ders kitabında yer alan toplam 1384 soru araştırmacı tarafından iki uzman öğretim üyesinin görüşleri alınarak incelenmiştir. Araştırma sürecinde elde edilen veriler nitel veri analiz süreçlerinden biri olan betimsel analiz ile incelenmiştir. 9, 10 11 ve 12. sınıf sorularında genel olarak harita, çevre, bölge, ölçek, veri, boylam, zaman, alan, mekân, insan, yön gibi kavramların metinlerde ise şekil, yer, insan, boylam, alan, sınır, konum, dönüşüm, bölge gibi kavramların kullanıldığı ancak kompleks mekânsal kavramların kullanılmadığı görülmektedir. Mekânsal düşünme becerisinin yapı taşlarından bir tanesi olan mekânsal kavramının kullanımının artması ve üst düzey bilişsel süreçlerin gerçekleşmesi için zor, karmaşık ve kompleks mekânsal kavramların kullanılmasına ihtiyaç vardır. Bu becerinin coğrafya dersi öğretim sürecinde öğrencilere kazandırılmasında ders kitaplarının niteliğinin iyileştirilmesi gerekmektedir.      

Anahtar Kelimeler: Coğrafya eğitimi, insan- doğa etkileşimi, harita, mekân, mekânsal düşünme becerisi.


 

ABSTRACT

The Use Of Spatial Concepts In Geography Textbooks

The main purpose of the research is to investigate spatial concepts in geography textbooks. In this context, spatial concepts in the questions and texts in geography textbooks (9th, 10th, 11th and 12th grades) were determined. The document analysis technique was used in the research. Spatial concepts in the questions and texts were revealed by determining the distribution of questions in geography Textbooks (9th, 10th, 11th and 12th grades). In the research, 9th, 10th, 11th and 12th grade geography textbooks approved by the commissions determined by the Ministry of National Education Board of Education and Discipline were used as a data tool. The spatial concepts were formed by taking the opinions of two expert faculty members as a result of the examination of the studies conducted in the national and international arena. A total of 1384 questions in the 9th, 10th, 11th and 12th grade geography textbooks were examined by the researcher by taking the opinions of two expert lecturers. The data obtained during the research process were examined with descriptive analysis, which is one of the qualitative data analysis processes. 9, 10, 11 and 12. In class questions, concepts such as map, environment, region, scale, data, longitude, time, area, space, people, direction are used in generel, whereas in the texts concepts such as shape, place, person, longitude, area, border, location, transformation, region are used. It is seen that complex spatial concepts are not used. In order to increase the use of spatial concepts, which are one of the building blocks of spatial thinking skills, and to realize high- level cognitive processes, there is a need to use difficult, complex and spatial concepts. It is necessary to improve the quality of the textbooks in order to gain this skill to the students in the geography lesson teaching process.           

Keywords: geography education, human-natura interaction, map, space, spatial thinking skills.