Programlama yöntemlerinin ortaokul öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlik algısına ve programlama başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Oğuzhan Özel

Danışman: AHMET FEYZİ SATICI

Özet:

Çalışmanın amacı, farklı programlama yöntemleri ile verilen eğitimin, bilgi işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlik algısına ve programlama başarısına etkisini araştırmaktır. Öğrenciler farklı programlama yöntemleri olarak robotik programlama, blok tabanlı programlama ve metin tabanlı programlama ile eğitim almışlardır. Öz yeterlik ve başarı açısından farkları ortaya çıkarmak adına ön test-son test kontrol gruplu araştırma modeline uygun yarı deneysel bir çalışma yapılmıştır. Çalışma grubu İstanbul’da bulunan bir devlet okulundaki 202 ortaokul 5. sınıf öğrencisinden (10 – 12 yaş arası) oluşmuştur. Çalışma grubu 90 erkek (% 44.5) ve 112 kız (% 55.5) öğrenci ile oluşmuştur. Bu öğrenciler öğretim yöntemlerine göre üç farklı grup oluşturmuşlardır. Eğitim öncesinde öğrencilere bilgi işlemsel düşünmeye yönelik öz yeterlik algılarını ölçmek için geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan “Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” uygulanmıştır. Eğitim süresi (sekiz hafta) boyunca 3 ayrı grupta farklı programlama yöntemleri ile eğitimlere devam edilmiş ardından tekrar “Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” uygulanmıştır. Eğitimin sonunda ayrıca tüm öğrencilere bilgi işlemsel düşünme ve programlama ile ilgili kazanımlardan oluşan bir programlama bilgisi sınavı uygulanmıştır. Çalışma sonucunda robotik programlama eğitimi alan gruptaki öğrencilerin, blok veya metin tabanlı programlama yapan gruplardaki öğrencilere göre bilgi işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlik algısı seviyelerinin ve programlama başarılarının daha yüksek olduğu görülmüştür, fakat istatistiksel olarak anlamlı bir fark sadece robotik programlama grubu ile blok tabanlı programlama grubu arasında ortaya çıkmıştır. Blok tabanlı programlama grubu ile metin tabanlı programlama grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşmamıştır. Cinsiyete göre yapılan analizlerde ise hiçbir değişkene göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir. -------------------- The aim of this study is to investigate effects of different programming methods on perception of self-efficacy for elementary students’ computational thinking skills and programming achievement. Students are trained in robotics programming, block-based programming and text-based programming as different programming methods. In order to reveal the differences in terms of self-efficacy and success, a quasi-experimental study was conducted in accordance with the pre-test and post-test control group research model. The study group consisted of 202 middle school 5th grade students (10-12 years old) in a public school in Istanbul. The study group consisted of 90 boys (44.5%) and 112 girls (55.5%). These students formed three different groups according to their teaching methods. In order to measure students' perceptions of self-efficacy towards computational thinking skills, “Self-Efficacy Perception Scale for Computational Thinking Skills” was applied to the students before the training. During the training period (eight weeks), training was continued in 3 different groups with different programming methods and then “Self-Efficacy Perception Scale for Computational Thinking Skills” was applied again. At the end of the training, all students were given a programming knowledge exam consisting of computational thinking and gains related to programming. As a result of the study, it was seen that the students in the robotic programming group had higher levels of self-efficacy perception and programming achievement than the students in the block or text-based programming groups, but there was a statistically significant difference between the robotic programming group and the block-based programming group only. There was no statistically significant difference between the block-based programming group and the text-based programming groups. No significant difference was found in any analysis according to gender.