KİŞİLERARASI YETKİNLİK VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARININ DUYGUSAL ZEKA VE KİŞİLİK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞÇE ARICAN KÖLE

Danışman: Hilal Çelik

Özet:

ÖZET Bu çalışmanın amacıgenç yetişkinlerin beş faktörlü kişilik özellikleri ve duygusal zeka özelliklerinin kişilerarası yetkinlik düzeylerini ve sosyal medya kullanımlarını yordama gücünü araştırmaktır. Birey doğduğu andan itibaren sürekli olarak kendisi ve çevresiyle ilişki içerisindedir. Bu kişilerarası ilişkiler yoluyla bireyler sosyal ve duygusal ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Kişilerarası ilişkilerin kurulması, bireylerin iyi oluşu ve topluma uyum sağlaması açısından önemlidir. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de teknolojik gelişmelerin en yakın takipçisi olan genç yetişkinlerin sosyal medyada geçirdikleri süre göz önünde bulundurulduğunda kişilerarası ilişkilerin yeni bir boyut kazandığı aşikardır. Günümüzde bireyler özellikle genç yetişkinler kendilerini sosyal medya aracılığıyla ifade etmekte, ilişkilerini bu şekilde başlatmakta ve sürdürmektedirler. Genç yetişkinlik döneminde kişilerarası ilişkilerin önemi göz önünde bulundurulduğunda, kişilik ve duygusal zeka gibi özelliklerin kişilerarası ilişkilerde önemli bir beceri olan kişilerarası yetkinlik ile bağlantısının araştırılmasının önem taşıdığı düşünülmektedir. İlişkisel tarama modelindeki bu araştırmanın örneklemini uygun örnekleme yolu ile oluşturulan 368’i kadın, 113’ü de erkek olmak üzere toplam 481 genç yetişkin oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Beş Faktör Kişilik Envanteri”, “Kişilerarası Yetkinlik Ölçeği”, "Duygusal Zeka Özelliği Ölçeği-Kısa Formu” ve “Sosyal Medya Ölçeği Üniversite Formu”ndan yararlanılmıştır. Uygulamalar ortalama 25 dakika sürmüş olup, uygulama öncesinde araştırmanın amacına ve uygulama sürecine ait yazılı ve sözlü yönerge verilmiştir. Verilerin hesaplanmasında SPSS Statistic 22 paket programından yararlanılarak tanımlayıcı istatistiksel metodlar (ortalama, standart sapma, yüzde, sayı) kullanılmıştır. Verilerin analizinde beş faktör kişilik özelliklerive duygusal zeka özelliklerininkişilerarası yetkinlikve sosyal medya kullanımlarıüzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi amacıyla öncelikle bu değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Çarpım Momentler katsayısıyla hesaplanmıştır. Beş faktör kişilik özellikleri ve duygusal zeka özelliklerinin kişilerarası yetkinlik ve sosyal medya kullanımları üzerindeki üzerindeki yordayıcı etkisi incelemek üzere Eşzamanlı Çoklu Regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda genç yetişkinlerin beş faktör kişilik özellikleri ve duygusal zekaözelliklerinin kişilerarası yetkinlik ve sosyal medya kullanımlarıyla doğrudan bir ilişkinin var olduğu görülmüştür. Ayrıca genç yetişkinlerin kişilerarası yetkinlik ve sosyal medya kullanımlarının beş faktör kişilik özellikleri ve duygusal zeka özelliklerine göre yordandığı sonucuna ulaşılmıştır. -------------------- ABSTRACT The aim of this research is to investigate the predictive power of the five-factor personality traits and emotional intelligence traits of young adultsinterpersonal competence and social media use. Individuals are in constant relationship with themselves and their environment from the tmoment they are born. Through these interpersonal relationships individuals meet their social and emotional needs. Establishing interpersonal relations is important for the well-being of individuals and their adaptation to society. In Turkey as well as all around the World, it is obvious that interpersonal relationships have gained a new dimension when considering that young adults,who are the closest followers of technological development, spend time on social media.Today, individuals, especially young adults, express themselves through social media, and thus start and maintain their relationships. Considering the importance of interpersonal relationships in young adulthood, it is significant to investigate the relationship between personality and emotional intelligence and interpersonal competence, which is an important skill in interpersonal relationships The sample of this research in the relational screening model consists of a total of 481 young adults, 368 of which are female and 113 of which are male. "Five Factor Personality Inventory", "Interpersonal Competence Scale", "Trait Emotional Intelligence Questionnaire–Short Form" and "Attitude Scale for Social Media Use" were used to collect the data. The applications contiuned approximately 25 minutes. Verbal instructions for the application process and the purpose of the research were given before the application. Descriptive statistical methods (mean, standard deviation, percentage, number) were used in the calculation of the data by using the SPSS Statistic 22 package program.In the analysis of the data, the relationships among these variables were first calculated by using the Pearson Product Moments coefficient in order to examine the five factor personality and emotional intelligence traits withinterpersonal competence and social media use.Simultaneous Multiple Regression analysis was performed to examine the predictive five factor personality and emotional intelligence traits on the interpersonal competence and social media use. As a result of the study, it was found that the five factor personality traits and emotional intelligence traits of young adults have a direct relationship with interpersonal competence and social media usage. The five factor The five factor personality traits and emotional intelligence traits together predicted interpersonal competence and social media usage of young adults significantly.