Gıda sektöründe pazarlama stratejilerinin belirlenmesi ve kalite maliyetlerinin ölçümlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVİNÇ TANAÇAN

Danışman: SİNAN ASLAN

Özet:

İşletmeler günümüzün artan rekabet koşullarında diğer işletmelerden bir adım önde olmak için ürettikleri ürün ya da hizmette çeşitli pazarlama stratejileri uygulamakta ve sundukları ürün ya da hizmetin tüm süreçlerinde kabul edilebilir maliyet rakamlarını sürekli aşağıya çekmeye çalışmaktadırlar. Azalan kalite maliyet unsurları beraberinde işletmeler için her açıdan daha fazla getiri sağlamaktadır. Bu sebeple kalite maliyet unsurlarının sadece ürün için değil pazarlama karmasının tüm elemanları için de uygulanması işletmeler açısından büyük önem teşkil etmektedir. Bu durumdan hareketle çalışmamızda, öncelikle pazarlama stratejileri ve Toplam Kalite Yönetiminin işletmeler için bir rekabet stratejisine dönüşmesi, kalite maliyet kavramı ve kalite maliyetlerinin sınıflandırılması gıda sektöründen örneklerle açıklanmıştır. Sonrasında pazarlama karmasında kalite maliyetleri sınıflandırılması ayrıntılı bir şekilde verilmiştir. Son bölümde ise gıda sektöründen hızlı yemek sektörü detaylı bir şekilde ele alınıp, global hızlı yemek markalarını bünyesinde barındıran ve Toplam Kalite Yönetimine önem vererek lokal pazarlama stratejileri uygulayan gıda işletmesi hakkında bilgiler ile yapmış oldukları çalışmalar ve kalite maliyetlerinin pazarlama stratejileri içindeki yeri ve işletmeye sağladığı faydalar incelenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda oluşturulmuş öneriler, gıda sektöründe faaliyet gösteren benzer işletmelere de fayda sağlayacağı düşünülmektedir. ABSTRACT Companies today, in a step ahead of the growing conditions of competition from other companies, try to implement various marketing strategies for products or services that they produced and, constantly try to improve below cost figures that can be considered in all processes of product or service that they offered. With decreasing quality cost factors provide a better return for companies from every angle. For this reason, the implementation of the quality cost factors not only for product but also all elements of the marketing mix are crucial for companies. Starting with this situation, primarily marketing strategies and total quality management that become a competitive strategy for companies, the concept of quality cost and the classification of quality costs with examples of the food sector are explained in this study. After, the classifications of quality costs of the marketing mix are given in detail. In the last part, fast food sector taken up in detail. Also it is given information about the work of the food enterprise incorporating the global fast food brands, implementing local marketing strategies and emphasizing Total Quality Management. The benefits of the quality costs and their position in marketing strategies were examined in this study. These results are generated in accordance with recommendations, which will benefit the food sector is considered as similar companies.