SİNEMADA DÖVME OLGUSU BAĞLAMINDA SUÇLU KARAKTERLERİN ANALİZİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET BERK DUMAN

Danışman: Meliha Elif Demoğlu

Özet:

Sinemanın çok boyutlu üretim pratiği bağlamında kullanılan önemli kaynaklardan bir tanesi de dövmeli bedenleriyle suçlu karakterlerin sunumudur. Bir beden değişkesi olarak dövmenin suçlu karakterlerin üzerinden sunumu, sinemanın ilk yıllarından bugüne kadar kurgusal karakterlerin oynadığı rolü anlatmayı amaçlamaktadır. Bedenin tarihi, belgelenmiş dövmenin tarihi ile koşut bir anlam haritası ortaya koymaktadır. Anlam pratiğiyle beden, tarihin bir öznesi olmakla yetinmeyip, modern bir iletişim ve etkileşim üretme seyri olarak sinemada dövme başlığıyla yaygınlaştığı gözlemlenmektedir. Bu çalışmanın amacı, sinemada dövme olgusunun ne anlama geldiğinin araştırılıp suçlu karakterleri hangi filmlerde kapsadığını belirlemektir. Görüntünün sembolik dokusunu ve anlatım dilini kullanarak etiketlediği ön plandaki dövmeler ile eğretilenen suçlu karakterlerin sergilediği antikahraman, altkültür, cool, aidiyet, suç, şiddet, acı, örgüt ve çete kimlik özelliklerini saptamaya çalışmaktır. Bu çalışmanın kapsamı, sinema tarihi bağlamında tutarlılık sergileyen ve dövme taşıyan suçlu karaterlerin alternatif misyonları temsili ile sınırlandırılmıştır. Sinema tarihi bağlamında, örneklem olarak ele alınan suçlu karakterlerin dövme olgusuna dair işaret olunan unsurlar tespit edilerek analizi yapılmıştır. Ayrıca, sinemada dövme olgusu bağlamında, suç türündeki filmleri eğretileyen dövme unsurları ele alınarak; tendeki simgeleri ile suçlu karakterlerin sunumunu örneklemleyen Korku Burnu (Cape Fear, 1991), Sibirya Mafyası (Educazione Siberiana / Siberian Education, 2013) ve Daha (2017) filmlerinin altkültür unsurları tespit edilerek karakter analizi yapılmıştır. -------------------- One of the important sources used in the context of the multi-dimensional production practice of cinema is the presentation of guilty characters with their tattooed bodies. The presentation of tattoo as a body variable through guilty characters aims to explain the role played by fictional characters from the early years of cinema to the present day. The history of the body reveals a map of meaning parallel to the history of the documented tattoo. With the practice of meaning, the body is not content with being a subject of history, but it is observed that it is spreading with the title of tattoo in cinema as a modern communication and interaction production process. The aim of this study is to investigate the meaning of tattoo in cinema and to determine the films in which it covers the guilty characters. At the same time, using the symbolic texture and narrative language of the image, this study aims to identify the characteristics of the guilty characters such as antique hero, subculture, cool, belonging, crime, violence, pain, organization and gang identity features. The scope of this study is limited to the representation of alternative missions of guilty characters who are consistent and tattooed in the context of cinema history. In the context of the history of cinema, the elements, pointing the tattoos of the guilty characters taken as samples, were identified and analyzed. Furthermore, in the context of the phenomenon of tattoo in cinema, considering the elements of tattoo in crime films, the character analysis was performed by identifying the subculture elements in Korku Burnu (Cape Fear, 1991), Sibirya Mafyası (Educazione Siberiana / Siberian Education, 2013) and Daha (2017) films, which exemplified the presentation of the guilty characters with the symbols on the body.