II. Meşrutiyet Dönemi Osmanlı kadınının moda ve güzellik anlayışının basın üzerinden analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜMEYRA YARIŞ TOPAL

Danışman: Seçil Özay

Özet:

Çalışmada Osmanlı batılılaşma hareketlerinin en yoğun olduğu II. Meşrutiyet dönemi, kadın üzerinden incelenmiştir. Bunu yaparken moda, güzellik ve yaşam tarzı kelimeleri anahtar olarak seçilmiştir. Söz konusu araştırma yapılırken, II. Meşrutiyet’in ilanının ardından yayın hayatına başlayan ilk kadın süreli yayınlarından olan Mehasin Dergisi örneklem olarak seçilmiştir. Derginin yayın hayatına başladığı Eylül 1908 ile yayın hayatından çekildiği Kasım 1909 tarihleri arasındaki 12 sayı seçilen anahtar kelimeler bağlamında ele alınmıştır. Araştırmada nitel ve nicel içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Moda, güzellik ve yaşam tarzı başlıkları bağlamında toplam 24 metnin, Osmanlıcadan günümüz Türkçesine çözümlemesi yapılmıştır. Fotoğraflarıyla beraber verilen metinler, araştırmanın literatür kısmında yer alan parametreler bağlamında değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, “Osmanlı kadını II. Meşrutiyet’le gelen özgürlük ortamında batılılaşmanın zirvesine ulaşmıştır. Moda da batılılaşmanın hem tetikleyicisi hem sonucu olmuştur. Mehasin Dergisi de Osmanlı kadınının moda ve güzellik anlayışının değişmesinde hem tetikleyici hem de yansıtıcı olmuştur” bulgusuna ulaşılmıştır. -------------------- Within this study, II. Constitutionalism period, when Ottoman westernization movements were the most intense was examined through women. In doing so, the words fashion, beauty and lifestyle were chosen as the key words. While conducting the research, Mehasin Magazine which was one of the first women's periodicals to be published after the II.Constitutional Monarchy, was selected as a sample. 12 issues between September 1908, when the journal was published, and November 1909, when it was withdrawn from the publication, were considered in the context of the selected keywords. Qualitative and quantitative content analysis methods were used in the study. In the context of fashion, beauty and lifestyle titles, a total of 24 texts were analyzed from Ottoman to modern Turkish. The texts given with their photographs were evaluated in the context of the parameters in the literature section of the research. As a result of the study, “Ottoman women were reached the peak of westernization in the environment of freedom that came with the II.Constitutional Monarchy. Fashion has been both the trigger and the result of westernization. Mehasin Magazine was both a trigger and a reflector in changing the fashion and beauty concept of Ottoman Women.”