Ön çapraz bağ rekonstrüksiyonu sonrası sanal rehabilitasyonun denge ve fonksiyonellik üzerine etkisinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zehra Betül Karakoç

Danışman: TUĞBA KURU ÇOLAK

Özet:

Amaç: Bu çalışmanın amacı, ön çapraz bağ rekonstrüksiyonu sonrası azalan denge ve fonksiyonelliğe sanal rehabilitasyonun etkinliğini belirlemekti. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya, ön çapraz bağ rekonstrüksiyonu uygulanmış ve dahil edilme kriterlerini taşıyan 22 erkek olgu dahil edildi. Olgular Nintendo (n=14) ve kontrol (n=8) olmak üzere iki gruba ayrıldı. Olgular rehabilitasyon öncesinde, rehabilitasyonun 3. haftası ve 6. haftasının sonunda olmak üzere 3 kere değerlendirildi. Olguların demografik verileri alındıktan sonra diz fleksiyon açıları, diz çevre ve uyluk çevre ölçümleri sırasıyla gonyometre ve mezura ile ölçüldü. Olguların kuadriseps ve hamstring kas kuvvetleri myometre ile, fonksiyonellikleri Alt Ekstremite Fonksiyonellik Skalası ile, ağırlık merkezi ve denge ise Nintendo Wii U© denge tahtası ile değerlendirildi. Her iki gruba da 6 hafta hızlandırılmış rehabilitasyon programı uygulanırken Nintendo grubuna dördüncü haftadan itibaren günde 40 dk, haftada 3 gün Nintendo denge oyunları oynatıldı. Bulgular: Tedavi sonrası denge değerlerinde her iki grupta da anlamlı bir değişiklik gözlenmedi (p=0,216 ve 0,417). Kontrol grubunun ağırlık aktarma asimetrisi ikinci değerlendirmede kaybolurken (p=0,833) Nintendo grubunda bu değişim üçüncü değerlendirme sonunda elde edildi (p=0,345). Alt ekstremite fonksiyonellik değerleri her iki grupta da artarken (p=0,000 ve 0,001) ağrı değerlerinin sadece Nintendo grubunda azaldığı görüldü (p=0,000). Sonuçlar: Nintendo Wii U© denge oyunlarının rekonstrüksiyon sonrası erken dönemde denge ve fonksiyonelliği geliştirmede etkili olmadığı ancak, ekstremite ağırlık aktarma asimetrisini gidermede etkili olduğu belirlendi. Anahtar Kelimeler: Ön Çapraz Bağ, Nintendo Wii U©, Denge, Fonksiyonellik ABSTRACT Aim: This study aimed to determine the effectiveness of virtual rehabilitation on balance and functionality that decrease after anterior cruciate ligament reconstruction. Material and Method: Twenty-two males who had anterior cruciate ligament reconstruction and provide inclusion criteria were participated in this study. Cases were divided into two groups as Nintendo(n=14) and control(n=8) groups. Cases were evaluated totally three times; pre-rehabilitation, at the end of the 3th and 6th weeks of rehabilitation. After recording the demographic data, knee flexion angle, knee and leg circumference were assessed with goniometer and tape measurement respectively. Strength of quadriceps and hamstring, functionality, center of weight and balance were measured with myometer muscle tester, Lower Extremity Functionality Scale and Nintendo Wii U© balance board individually. While per groups performing 6 weeks accelerated rehabilitation program, Nintendo balance games were added to Nintendo group from the fourth week for forty minutes a day and three times a week. Results: There were no significant differences in the balance values of both groups (p=0,216 ve 0,417). While weight bearing asymetry of control group improved in the second evaluation (p=0,833), improvement was obtained in the third evaluation in Nintendo group(p=0,345). Lower extremity functionality scores increased in both groups (p=0,000 ve 0,001),however pain score decreased only in Nintendo group(p=0,000). Conclusions: Nintendo Wii U© balance games were not effective on balance and lower extremity functionality, but it was found effective on improving weight bearing asymetry in early period after anterior cruciate ligament reconstruction. Key Words: Anterior Cruciate Ligament, Nintendo Wii U©, Balance, Functionality