İlköğretim okullarında yapılan denetim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimleri üzerine katkısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ARZU KIZILKANAT

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA YAPILAN DENETİM ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ GELİŞİMLERİ ÜZERİNE KATKISI Eğitim sisteminin hedeflerinin gerçekleştirilmesinde öğretmenlere önemli pay düşmektedir. Bu nedenle öğretmenlerin kendilerini mesleki açıdan sürekli yenileyip geliştirmesi sağlanmalıdır. Öğretmenlerin mesleki gelişimleri sürecinde kendilerine yapılan denetimlerin etkin olması gerekmektedir. Eğitimde denetim etkinlikleri; eğitim amaçlarının yeniden belirlenip düzenlenmesi, öğretmenlerin mesleksel gelişime yönlendirilmesi, eğitim-öğretim amaçlarının gerçekleşme derecesinin saptanması, eğitim-öğretim sürecinin verimliliğinin artırılması gibi eylemleri kapsamaktadır. Eğitimde denetim etkinliklerinin temel amacı, belirlenen hedefleri gerçekleştirerek daha etkili ve nitelikli bir eğitimin gerçekleşmesini sağlamaktır. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında yapılan denetim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimleri üzerine katkısı algısının ne düzeyde olduğunun ortaya konulmasıdır. Araştırma genel tarama modelindedir ve 2010-2011 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan ilköğretim okullarında görev yapan 362 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında öğretmenlerden anket ve Denetim Etkinliklerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı Ölçeği ile veri toplanmıştır. Anket ile toplanan bağımsız değişkenlere göre araştırmanın sürekli değişken ortalamaları arasındaki farklılığı sınamak üzere ilişkisiz grup “t” testi ve tek yönlü varyans analizi(ANOVA) işlemleri gerçekleştirilmiştir. Bulgular, öğretmenlerin cinsiyet değişkenine göre; denetim etkinliklerinin kendi kişisel gelişimleri üzerindeki etkisi algısının farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Genç öğretmenlerin konuya ilişkin algıları, kendilerinden daha yaşlı olan öğretmenlerden daha olumsuz yöndedir. Sınıf öğretmenlerinin; denetim etkinliklerinin kendilerinin mesleki gelişimine katkısı konusundaki görüşleri, branş öğretmenlerinden anlamlı düzeyde daha düşüktür. Anahtar Sözcükler: Denetim Etkinliği, Müfettiş, Mesleki gelişim, Ölçek ABSTRACT THE CONTRIBUTION OF SUPERVISION ACTIVITIES IN PRIMARY SCHOOLS TO TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT Teachers play a significant role in achieving the goals of the educational system. So the opportunity should be provided for the teachers to develop themselves consistently in terms of their professional career. The auditings made during the development process of their career should be effective. Auditing activities in education include practices such as; re-identification and organization of educational goals, directing the teachers to professional development, determining the degree of realization of the objectives of education and increasing the efficiency of educational process. The main objective of the auditing activities in education is to ensure the realization of predetermined goals in order to have a more effective and qualified education . The purpose of this research is to put forth to what extent the contribition perception of supervision activities in primary school helps the teachers’ prefessional development.Survey model is employed in this study and it includes 362 teachers who work in primary schools in 2010-2011 education year in İstanbul (Anatolian side). In order to collect data from teachers, questionnarie and contribition scale of supervision activities to teachers’ professional development were used. To test the difference between the research continuous variables average, the independent group ‘t’ test and one way analysis of varience (ANOVA) were used in compliance with independent variables collected by questionnaire. Findings determined that the impact perception of supervision activities on their prefossional development didn’t make any difference according to teachers’ sex variable.The young teachers’ perceptions of issue are in a more negative way when compared to teachers who are older than them.Primary school teachers’ view about contribition of supervision activities to their professional developement are lower in meaningful level from branch teachers. Key words : Supervision activity, Supervisior, Professional development, Scale