Analysis of the factors ınfluencing training effectiveness: evidence from Turkish financial sector


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Bora Tokgöz

Danışman: HANDE SİNEM ERGUN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Türk finans sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin e-öğrenme ya da sınıf eğitimi yoluyla çalışanlarına sağladığı eğitimlerin çalışanların gözünde verimliliğini etkileyen faktörlerin tespit edilmesidir. Araştırma, anket yoluyla gerçekleştirilmiş olup sadece Türkiye’de finans sektöründe faaliyet gösteren şirket çalışanlarına uygulanmıştır. 111 çalışandan toplanan veriler doğrultusunda eğitim etkinliğini etkileyen faktörler, sınıf eğitimleri ve e-öğrenme için ayrı ayrı incelenmiştir. Araştırma sonucunda eğitimin amacına uygun hazırlanmış içeriğin hem sınıf, hem de e-öğrenme etkinliğini en çok etkileyen faktör olduğu; örgüt ikliminin de her iki eğitim türü için eğitim etkinliğini önemli ölçüde belirleyen diğer bir faktör olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte eğitim faktörleri altında yer alan özelleştirilme derecesi alt boyutunun e-öğrenmede etkili bir faktör olduğu, ancak sınıf eğitimlerine etkisinin düşük seviyede kaldığı görülmüştür. Diğer taraftan araştırma bulgularına göre eğitim süresi, eğitimin yapıldığı ortama ilişkin fiziksel şartlar ve öğrenme motivasyonunun eğitim etkinliğine etkisi görece düşük seviyede kalmıştır. Bu çalışmanın Türkiye’de finans sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin eğitim planlamalarını yapmalarına fayda sağlaması beklenirken, kurumsal eğitmenler açısından da daha verimli eğitimler gerçekleştirilebilmek için yol gösterici olması beklenmektedir. -------------------- The purpose of this research is to identify the factors that influences the perceived effectiveness of corporate trainings which are provided by the companies in Turkish financial sector by means of class trainings and e-learnings. The research used the data collected by 111 employees who all work in Turkish financial sector. According to this data, the factors which influence the effectiveness of class trainings and e-learnings were separately analyzed. As a result relevant content is found as the most significant factor which influences the perceived effectiveness of both class trainings and e-learnings.As a second variable, organizational climate is the other significant factor influencing the effectiveness of the trainings. In addition to these factors, level of customization which is a sub dimension of training factors is found as another variable that is significantly affecting the effectiveness of e-learnings. But this factor is not significant for class trainings. On the other hand, according to the results of the research the duration of the training, physical factors related to the environment of the training and motivation to learn had relatively weak contributions to the perceived effectiveness of the training. This research is expected to provide the companies in Turkish financial sector with a guidance of corporate training planning. Also, the results of this dissertation can hopefully enlight the corporate trainers to organize more efficient trainings.