COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN GİRİŞİMCİLİK ÖZELLİKLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERT AKDEMİR

Danışman: Ali Balcı

Özet:

Bu çalışma coğrafya öğretmenlerinin girişimcilik özellikleri ile eleştirel düşünme eğilimlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmanın çalışma grubunu Başakşehir ilçesinde ortaöğretim kurumlarında görev yapan coğrafya öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir araştırma olup tarama yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, California Eleştirel Düşünme ölçeği ile Girişimcilik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde istatistiki süreçler takip edilmiştir. Tanımlayıcı bulgular sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma ile değerlendirilmiştir. Sürekli verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov Smirnov ve Shapiro-Wilk testi ile değerlendirilmiştir. İki bağımsız grubun karşılaştırılmasında normal dağılım gösteren sürekli değişkenlerin analizi T Testi ile, normal dağılım göstermeyen sürekli değişkenlerin analizi Mann Whitney U testi ile yapılmıştır. İkiden fazla bağımsız grubun karşılaştırılmasında verilerin her grup için normal dağılım varsayımını karşılamamasından dolayı Kruskal Wallis H testi, farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Ölçeklerin alt boyutları arasındaki ilişkilerin belirlenmesinde Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Coğrafya öğretmenlerinin girişimcilik özellikleri ile eleştirel düşünme eğilimleri cinsiyet, kıdem, eğitim durumu, yaş, görev ve mezun olunan fakülte değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırma sonucunda Coğrafya öğretmenlerinin girişimcilik özelliklerinin yüksek girişimcilik düzeyinde olduğu görülmüştür. Coğrafya öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Pearson Korelasyon Analizi sonucunda, girişimcilik ve eleştirel düşünme alt boyutları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak yüksek girişimcilik özellikleri taşıyan coğrafya öğretmenlerinin, aynı zamanda eleştirel düşünme düzeyleri de yüksek kişiler oldukları sonucu ortaya çıkmıştır. -------------------- In this research, it was researched entrepreneurial characteristics and critical thinking tendency of Geography teachers. The study group of this study consists of geography teachers working in secondary education institutions in Başakşehir district. The research is a quantitative research and has been done by screening method. California Critical Thinking Scale and Entrepreneurship Scale were used as data collection tools. Statistical processes were followed in the analysis of the data. Descriptive finding was evaluated with number, percentage, average and standard deviation. The suitability of continuous data for normal distribution was evaluated by Kolmogorov Smirnov and Shapiro-Wilk test. In the comparison of two independent groups, the analysis of continuous variables with normal distribution was performed by T-test and the analysis of continuous variables without normal distribution was performed by Mann-Whitney U test. Kruskal Wallis H test was used for comparison of more than two independent groups because the data did not meet the normal distribution assumption for each group, and Mann Whitney U test was used to determine which groups the difference was between. Pearson Correlation analysis was used to determine the relationships between the sub-dimensions of the scales. Entrepreneurship characteristics and critical thinking tendencies of geography teachers were analyzed according to gender, seniority, education level, age, duty and graduated faculty variables. As a result of the research, it was seen that the entrepreneurship characteristics of Geography teachers were at high level of entrepreneurship. Geographical teachers' critical thinking disposition was found to be mid-range. Pearson Correlation Analysis showed that there was a positive and significant relationship between entrepreneurship and critical thinking sub-dimensions. As a result, geography teachers with high entrepreneurship characteristics were also found to be highly critical.