Marmara Üniversitesi öğrencilerinin öğrenme stilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe Güzel

Danışman: AHMET ŞİRİN

Özet:

Bu araştırma, Atatürk Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğrenme stilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin öğrenme stilleri tercihleri ve problem çözme becerilerinin cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, mezun olunan okul türü, mezun olunan alan ve üniversite giriş puan türüne göre farklılaşıp farklılaşmadığı ilişkisel olarak incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modeli esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2002-2003 öğretim yılında Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise Almanca Öğretmenliği, İngilizce Öğretmenliği, Anaokulu Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Fizik Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği, Tarih Öğretmenliği ve Rehberlik ve Psikolojik Danışma bölümlerinde okuyan son sınıf öğrencileri oluşturmuştur (n = 330) Araştırmanın veri toplama aşamasında, örneklemi oluşturan öğrencilerin öğrenme stili tercihlerini belirlemek amacıyla, David A. Kolb tarafından geliştirilen ve Petek Aşkar ve Buket Akkoyunlu tarafından Türkçe'ye çevrilen "ÖSE-Öğrenme Stilleri Envanteri" kullanılmıştır. Öğrencilerin problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla P.P. Heppner ve C.H. Peterson tarafından geliştirilen, Nail Şahin ve Nesrin Şahin tarafından Türkçe'ye çevrilen "PÇE-Problem Çözme Envanteri" kullanılmıştır. Bunlara ek olarak araştırmaya katılan öğrencilerin bazı kişisel özelliklerini belirlemek amacıyla Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi aşamasında, öğrencilerin Öğrenme Stilleri Envanterinden aldıkları puanlar hesaplanmış, her öğrencinin öğrenme stili tercihi belirlenmiş, öğrenme biçimleri ve birleştirilmiş puanları hesaplanmıştır. Aynı zamanda her öğrencinin Problem Çözme Envanterinden aldığı puan cevap anahtarı kullanılarak hesaplanmıştır. Daha sonra verilerin istatistiksel çözümlemesi yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Pearson Çarpım Moment Korelasyon Katsayısı tekniği, bağımsız grup t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), non-parametrik Kruskall Wallis testi ve LSD testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin öğrenme stilleri mezun oldukları alan ve ÖSS giriş puan türüne göre farklılaşmaktadır. Fen bilimleri ve Türkçe-matematik bölümlerinden mezun olan öğrenciler daha çok Ayrıştıran öğrenme stilini benimserlerken sosyal bilimlerden mezun olan öğrencilerin çoğunlukla Yerleştiren öğrenme stilini benimsemektedirler. Üniversiteye yetenek sınavı, ÖSS-Sözel, ÖSS-Yabancı Dil puan türü ile giren öğrenciler Yerleştiren, ÖSS-sayısal puan türü ile giren öğrenciler ise daha çok Ayrıştıran öğrenme stilini tercih etmektedirler. Öğrencilerin öğrenme stilleri ile problem çözme becerileri arasında bir ilişkinin olmadığı ancak öğrencilerin Yansıtıcı Gözlem öğrenme biçimi ile problem çözme becerisi arasında pozitif; Soyut Kavramsallaştırma öğrenme biçimi ile problem çözme becerisi arasında negatif ilişki saptanmıştır. Araştırmada diğer değişkenler açısından anlamlı farklılık bulunamamıştır. Anahtar kelimeler : öğrenme, öğrenme stili, öğrenme biçimi, problem, problem çözme becerisi. ABSTRACT The aim of the study was to assess the relationship between learning styles and problem solving skills of students of Atatürk Faculty of Education. In this study, learning styles and problem solving skills were also investigated correlationally with respect to the variables of sex, educational status of parents, type of the school, subject matter in high school and types of university entrance exam scores. This study based on the correlational method. Population of the study was that Marmara University Atatürk Faculty of Education in 2002-2003 Academic year. The samples were the last class students of the departments of German language, English language, Mathematics, Physics, History, Primary School Instructor, Kindergarten Instructor, Guidance and Psychological Counseling (n = 330) While collocting the data for having the goal of determining the learning style of the students of samples, "LSI-Learning Style Inventory" which was developed by David A. Kolb, was used. For having the goal of determining the problem solving skills of students, "PSI-Problem Solving Inventory" which was developed by P.P. Heppner and C.H. Peterson was used. While analysis of the data, learning skills inventories of students were scored, learning styles of each student were determined, learning modes and their combinations were calculated. At the same time the score of problem solving inventories of each student were calculated with the help of answer code. Than, statistical analyses were done. Pearson Correlational Analyses Test, Independent Sample t-test, One Way Variance Analyze (ANOVA), non-parametric Kruskall Wallis Test, Complementary Variance Analysis LSD Test were used as statistical technigues. The findings provide that the learning styles of the students differ with respect to subject matter in high school and types of university entrance exam scores. The students who were graduated from programme of science and Turkish-mathematics were assimilated the Converger learning style more. The students who were graduated from programme of socials were assimilated the Accomadator for learning styles. The students, who were entered to the university by ability examination, social, foreign language score types, prefer Accomadator ; the students who were entered to the university by numerical score type prefer Converger learning style more. It was found that there is no relation between the learning styles and problem solving skills of students. On the other hard, it is established that the Reflective Observation learning mode and problem solving skills has a positive and the Abstract Conceptualization learning mode and problem solving skills has a negative relation. From the point of view of other variables of study, no meaningful differense was found. Key Words = learning, learning style, learning modes, problem, problem solving skills.