Yeni medyada 2000 sonrası Türk ve Amerikan sinemasındaki belgesel filmlerde Ermeni kimliği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEHER ŞEYLAN

Danışman: GÖKSEL AYMAZ

Özet:

YENİ MEDYADA 2000 SONRASI TÜRK ve AMERİKAN SİNEMASINDAKİ BELGESEL FİLMLERDE ERMENİ KİMLİĞİ Sinema geçmişin toplumsal değerlerini günümüze taşırken, bugünü biçimlendiren egemen algının şekillenmesinin de önünü açar. Bu bağlamda özellikle kültür, aidiyet ve kimlik bağlarının temsil edildiği belgeseller de gerçekliğin sunumu daha çok önem kazanmaktadır. Belgesel, kurmacadan ayrılan yönü gereği ‘gerçeğin yeniden kurgulanması’ doğrultusunda ortaya çıkmış kültürel bir üründür. Bu ürün ortaya çıkarken ‘gerçek’ çoğu zaman stereotipler, önyargılar, olumsuz politik, kültürel ve toplumsal imgeler ile yorumlanmaktadır. ‘Biz’ ya da ‘öteki’ ekseninde sunulan kimliksel temsiller çeşitli olaylar, bağlantılar ve geçmişle yansıtılır. Öte yandan, toplumsal grupların inandıkları düşünceleri desteklemek ve hedeflerini gerçekleştirmek için geçmişi kullanmaları kamusal alanda fikirlerini dile getirmeleri açısından büyük rol oynamaktadır. Bu noktada, belgeseller yapımcının-yönetmenin kişisel duygu ve düşüncelerini açığa vurduğu alandır. Bu kişisel duygu ve düşünceler çoğu zaman toplumsal geçmişin verileri ile beslenen ve şekillenen kolektif belleğin dışa vurumudur. Bu çalışmanın amacı, Amerikan ve Türk sinemasındaki belgesellerde Ermeni kimliğinin hangi imgeler üzerinden inşa edildiğini ve Ermeni kimliği temsilinin ne tür görseller ve söylemler üzerinden şekillendiğini incelemektir. Ermeniler ve Türkler arasında 18.yy’dan günümüze kadar devam eden çatışma ve gerilimlerle örülü tarihsel olayların beraberinde getirdiği algının kültürel ürünlere de yansıdığı görülmüştür. ABSTRACT ARMENIAN IDENTITY in the TURKISH and AMERICAN DOCUMENTARIES on NEW MEDIA AFTER 2000 While cinema carrying the social values of past to present, it is also leading up the embodiment of the dominant perception shapes the present. In this regard, the representation of reality has much importance in the documentaries which particularly have culture, identity and belonging bonding. Documentary, as a part of its difference from fiction in line with reconstruction of reality, is a cultural product.While this product emerges, the reality is often interpreted with stereotypes,prejudices,negative political,cultural and social images. The identity representation about ‘we’ or ‘other’ is reflected with various events,connections and the past. On the other hand, the using of past of social groups, for supporting the ideas they believe in and achieving their goals, has a great role in terms of expressing their opinions in public. At this point documentaries are the areas where the producer-director reveals his opinions and emotions. Those personal feellings and opinions are often reflection of collective memory shaped by data of social past. The aim of this study is to analyze on which images the Armenian identity is constructed in the documentaries in American and Turkish films and analyze the shaping of the representation of Armenian identity on what kind of rhetorics and visuals. It has showed that the perception, brought with historical events contains tension and conflict between Turks and Armenians from 18th to present, is reflected in the cultural products.