Özdüzenlemeli fen öğretiminin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin özdüzenleme becerilerine, bilimsel süreç becerilerine ve başarılarına etkisi (the effect of self-regulation based science teaching on primary school fourth-grade students’ self-regulated learning skills, scientific processing skills and achievement)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Halil Çokçalışkan

Eş Danışman: MİDRABİ CİHANGİR DOĞAN, GÖNÜL SAKIZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, özdüzenlemeli fen öğretimi aracılığıyla ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin özdüzenlemeli öğrenme becerilerini, bilimsel süreç becerilerini, fen bilimleri dersindeki başarılarını ve bilgilerinin kalıcılığını incelemek ve aykırı gruplarda özdüzenlemeli fen öğretiminin etkisini karşılaştırmaktır. Araştırmanın modeli, karma yöntem araştırma desenlerinden yakınsayan paralel desen türündedir. Araştırma nicel boyutta yarı deneysel desen; nitel boyutta ise durum çalışması deseni ile tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılı Muğla ili Menteşe ilçesinde bulunan iki ilkokulun dördüncü sınıfında öğrenim gören 87 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde yakınsayan paralel desene uygun olarak nicel ve nitel veri toplama araçları eş zamanlı olarak uygulanmıştır. Nicel veri toplama araçları olarak öğrencilerin bazı demografik özelliklerini belirlemek amacıyla Kişisel Bilgi Formu, özdüzenlemeli öğrenme düzeylerini belirlemek için Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri; bilimsel süreç beceri düzeylerini belirlemek için Bilimsel Süreç Becerileri Testi, fen bilimleri dersindeki başarı ve kalıcılığı belirlenmek için ise Kuvvet ve Hareket Ünitesi Başarı Testi ve Maddeyi Tanıyalım Başarı Testi kullanılmıştır. Nitel veri toplama araçları olarak da yansıtıcı mektuplar, öğretmen ve öğrenci görüşme formları, fen bilimleri ders günlükleri ile ses kayıtları kullanılmıştır. Araştırmada bir istatistik programından faydalanarak nicel veri analizlerinde betimleyici analizlerden aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde ve frekans; deney ve kontrol gruplarına ilişkin karşılaştırma analizlerinde İlişkili Gruplar t-testi, Bağımsız Gruplar t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis-H testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Ayrıca araştırmada gerçekleştirilen tüm istatiksel işlemlerde anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiş olup, anlamlılık düzeyinin belirlenmesinde p değerinin incelenmesinin yanında etki büyüklüğüne de bakılmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinde özdüzenlemeli fen öğretimi uygulamaları ile öğrencilerin özdüzenlemeli öğrenme becerileri, bilimsel süreç becerileri, fen bilimleri başarı düzeyleri ve bilgilerin kalıcılığı üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı pozitif yönde değişimler tespit edilmiştir. Ayrıca aykırı gruplar olarak okullar karşılaştırıldığında her iki okuldaki deney gurubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre özdüzenlemeli öğrenme, bilimsel süreç becerileri, fen bilimleri dersi başarı ve kalıcılığı açısından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha başarılı oldukları belirlenmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin özdüzenlemeli öğrenme düzeyleri fark etmeksizin uygulamanın etkili olduğu tespit edilmiştir. Özdüzenlemeli fen öğretiminin öğrencilerin motivasyonlarına önemli katkı sağladığı, daha iyi öğrendikleri, derste eğlendikleri ve mutlu oldukları görüşmeler ve fen bilimleri günlükleri aracılığıyla tespit edilmiştir. Araştırma bulguları ilgili literatür çerçevesinde tartışılarak, bu alanda ileride yapılacak araştırmalara ve ideal sınıf-içi öğrenme uygulamalarına yönelik önerilerde bulunulmuştur. -------------------- The purpose of this study was to examine primary school fourth grade students’ self-regulated learning skills, scientific process skills, science achievement and the retention of knowledge through self-regulated science teaching, and to compare the effect of self-regulated science teaching in the contrary groups. The research design of the study was convergent parallel design, a mixed research design. The study was designed with a quasi-experimental design in quantitative dimension and with the case study design in the qualitative dimension. The study participants were consisted of 87 fourth-grade students, located in two primary schools in Menteşe district of Muğla, in the 2017-2018 education year. In the data collection process, the quantitative and the qualitative data collection instruments were gathered simultaneously in accordance with the convergent parallel design. As the quantitative data collection instruments, the Personal Information Form was used in order to determine students’ demographic information; the Self-Regulated Learning Inventory, developed by the researchers, was used to determine students’ levels of self-regulated learning; Scientific Process Skills Test was used to determine students’ levels of scientific process skills and to identify the achievement and retention levels of science course, Force and Motion Unit Achievement Test and Introduction to Matter Unit Achievement Test were utilized. Reflective letters, teacher and student interview forms, science course diaries, and sound recordings were used as the qualitative data collection instruments. In the research, using a statistical program, for the purpose of the descriptive analysis means, standard deviations, percentages and the frequencies were used; and for the purpose of the inferential and the comparative analyses, related groups t-test, independent groups t-test, One Way ANOVA test, Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis-H test and Wilcoxon Signed Ranks test were applied. The analyses of qualitative data was carried out using content analysis method. Besides, the significance level was accepted as .05 in all statistical procedures in the study and the effect size was examined in addition to examining the p value in determining the level of significance. As a result of the research, statistically significant positive changes between the implementation of self-regulated Science teaching and primary school fourth grade students’ self-regulated skills, scientific process skills, achievement and retention levels of science course were observed. In addition, compared to schools as opposed groups, students in the experimental group of both schools were found to be statistically more successful than students in the control group in terms of self-regulated learning, scientific process skills, Science course achievement and retention. In this respect, it can be said that the implementation is effective regardless of the levels of the students. It was determined by the interviews and Science course diaries that self-regulated Science teaching made a significant contribution to the students' motivation, they learned better, they enjoyed in the course and they were happy. The research findings were discussed within the framework of the relevant literature and recommendations were made for future research in this field and ideal in class learning activities.