Uluslararası Bakalorya Programı'nın uluslararası anlayış geliştirmeye katkısı (Türkiye örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLTEKİN GÖÇMEN

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Uluslararası Bakalorya Programı’nın Uluslararası Anlayış Geliştirmeye Katkısı (Türkiye Örneği) Bu araştırma Uluslararası Bakalorya Diploma Programı’nın (IB DP) , Uluslararası Anlayış geliştirmeye katkısı olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya öncelikle, IB DP ve uluslararası anlayış geliştirme ile ilgili literatür gözden geçirilerek başlanmıştır. Uluslararası Bakalorya Diploma Programı ve bu programın hedefleri incelenmiş, daha sonra da uluslararası anlayış tanımları ve bu kavram üzerine yapılan araştırmalar gözden geçirilmiştir. Yapılan incelemede Hinrich (2003) tarafından geliştirilen Uluslararası Anlayış Anketi’nin bu araştırmanın veri toplama aracı olarak kullanılabileceği kararlaştırılmış ve bu amaçla bu ölçeğin Türkçe’ye çevirisi yapılıp, çevirinin güvenilirliği kontrol edilmiştir. Öğrencilerin Uluslararası Anlayış Ölçeği’nin Türkçe ve İngilizce versiyonlarına verdikleri cevaplar arasında anlamlı bir fark olmadığının görülmesi üzerine, ölçek araştırmanın seçilen asıl örnekleminin üzerinde uygulanmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin Uluslararası Anlayış Anketine verdikleri cevapların yukarıda anılan değişkenlere göre anlamlı bir farklılık göstermediği fakat öğrenci tanımları arasında IB DP öğrencilerin yazdığı tanımların ulusal program okuyan öğrencilerinkinden daha kapsamlı, kişisel bakış açısını daha fazla yansıtan, literatürdeki uluslararası anlayış tanımlarını daha fazla içeren tanımlar olduğu görülmüştür. Anahtar Sözcükler: Uluslararası Eğitim, Uluslararası Bakalorya Örgütü, Uluslararası Anlayış Geliştirme ABSTRACT The Contribution of International Baccalaureate Program to Develop International Understanding (The Case of Turkey) The purpose of this study is to explore the contribution of International Baccalaureate Diploma Program (IB DP) in developing international understanding. Initially, the literature concerning the International Baccalaureate and international understanding was reviewed. The basis and objectives of Diploma Program were viewed and the definitions of international understanding and previous studies on this topic were analysed to gain more insight. The International Understanding Scale by Hinrichs (2003) was considered to be appropriate regarding the scope and aims of this study so the scale was translated into Turkish and the accuracy of the translation was controlled by giving two versions of the scale – both English and Turkish- to a sample of English and Turkish speaking students. Detecting no statistically important difference between Ss’ answers, the International Understanding Scale was applied to the main sampling of the study. As a result, it was concluded that there is no meaningful difference between international understanding of IB students and that of national program students. However the content analysis of the definitions revealed that there is a clear difference between IB and non IB student, favouring IB students. Key Words: International Education, International Baccalaureate Organization, Developing International Understanding