Beden Eğitimi Dersinde Grupla Oynanan Oyunların Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Beceri Gelişimine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKAY YÜCE

Danışman: Sinan Bozkurt

Özet:

Bu araştırmada, beden eğitimi dersinde grupla oynanan oyunların ortaokul 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi araştırılmıştır. “Tek gruplu ön test-son test deneme modeli”ne uygun olarak düzenlenen araştırmada, ön test-son test puanlarına, cinsiyet değişkenine ve sınıf değişkenine göre sosyal beceri düzeylerinde değişim olup olmadığı sorularına cevap aranmıştır. Ayrıca fiziksel etkinlikten hoşlanma düzeyleri ile sosyal beceri puanları arasında ilişkiye bakılmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılının bahar döneminde İstanbul ili, Sarıyer ilçesi, R. Güney Kıldıran Ortaokulu’nda 85 kişilik 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (MESSY)” ve “Fiziksel Etkinlikten Hoşlanma Ölçeği-Kısa Formu” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi aşamasında SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğine Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleriyle bakılmıştır. İki gruplu değişkenler arasındaki puanlar “bağımsız örneklemler T testi” ile aynı grupların ön test-son test puanları ise “bağımlı örneklemler T testi” ile analiz edilmiştir. Fiziksel etkinlikten hoşlanma düzeyleri ile sosyal beceri puanları arasındaki ilişki “Pearson moment çarpım korelasyon katsayısı” ile tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinde anlamlı bir farklılık meydana gelmemiştir. Öğrencilerin fiziksel etkinlikten hoşlanma düzeyleri ise çok yüksek olarak tespit edilmiştir. Bu sonuca göre özetle şunu söyleyebiliriz; 10 haftalık grup oyunlarıyla işlenen beden eğitimi dersi öğrencilerin sosyal beceri düzeylerine etki etmesede ders içindeki yapılan aktiviteler öğrenciler tarafından oldukça sevilmiştir. -------------------- This study researched that the effects of games played in groups in physical education lesson on the level of social skills of 6th and 7th grade students. In the research organized accordance with “the one-group pretest-posttest design”, it was investigated whether there were any changes on the level of social skills according to the pre and post-test scores, gender and the class variables or not. The relationship between the level of physical activity enjoyment and social skills scores was also examined. The research was carried out in R. Güney Kıldıran Secondary School located in Sarıyer-İstanbul with the participation of 85 students from 6th and 7th grades, in the spring semester of 2018-2019 academic year. “Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY)” and “Physical Activity Enjoyment Scale-Short Form” were used as a data collection tool. 22.0 SPSS package program was used for data during the analysis phase. Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests were used to check if the data was normally distributed. While the two groups of variables scores were analyzed with “independent samples T-test”, the same groups pre and post-test points were analyzed with “paired samples T-test”. ”The Pearson correlation coefficient” was used to determine the relationship between the scores of level of physical activity enjoyment and social skills. According to the findings, there were no significant differences on social skills of students. The level of physical activity enjoyment was very high. In summary we can say that the student enjoyed the activities in physical education lesson even though 10 weeks course with group games don’t have an effect on the level of students’ social skills.