Enformasyon teorisi bağlamında çevrimiçi gazetelerin ziyaretçi trafiği ve ziyaret süresini arttıran yöntemlerin analizi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nazmi Ekin Vural

Danışman: CEM SEFA SÜTCÜ

Özet:

Gazeteler, internet aracılığıyla geçirdikleri değişimle birlikte yeni medya haberciliğine uyum sağlamış ve artık çevrimiçi yayın yapan gazetelere dönüşmüşlerdir. Haberciliğin çevrimiçi ortamda yapılması, onun; yeni medyanın sahip olduğu sayısallık, hipermetinsellik, etkileşimlilik, yayılım, çoklu ortam ve sanallık gibi özelliklerinden yararlanmasına imkân sağlamıştır. Bu imkânlar sayesinde haber ve habercilik, gerek içerik, gerekse de biçimsel olarak basılı yayıncılıktan farklılaşmış ve kendi dinamiklerini oluşturmuştur. Fakat çevrimiçi ortamda yayın yapan bazı gazeteler bu imkânları, haber yayıncılığı ile elde etmekte olduğu gelir dışında daha fazla gelir elde edebilmek amacıyla manipülatif yöntemlere dönüştürerek kullanmaya başlamışlardır. Habere ve haberciye olan güven ile ilgiyi azalttığı düşünülen bu yöntemlere, ziyaretçi trafiği ve ziyaretçi süresini arttırmak için kullanılan yöntemler adı verilmiştir. Haberciliğin özü olan enformasyona ulaşmamızı zorlaştıran bu yöntemleri, enformasyon teorisi bağlamında analiz etmek, çevrimiçi gazetelerde bu yöntemlerle oluşturulan içeriklere ne oranda yer verildiğini tespit etmek ve kullanılan bu yöntemlerin gazeteler arasında farklılık gösterip göstermediğini saptamak çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu kapsamda ülkemizde en fazla takip edilen çevrimiçi gazetelerden olan Hürriyet, Sabah ve Sözcü gazetelerine ait 6.074 haber içeriğinin nitel verileri, içerik analiz yöntemi ile nicel verilere indirgenerek, SPSS sürüm 22.0 istatistiksel veri programı ile analiz edilmiştir. İÇİNDEKİLER ÖZET ABSTRACT ÖNSÖZ İÇİNDEKİLER TABLO LİSTESİ GÖRSEL VE GRAFİK LİSTESİ ŞEKİL VE FORMÜL LİSTESİ KISALTMALAR LİSTESİ 1.GİRİŞ 2.İNTERNET HABERCİLİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ 2.1 Enformasyon Kavramı ve Teorisi 2.1.1 Enformasyon Kavramı 2.1.2 Enformasyon Teorisi 2.2 İnternet ve Habercilik 2.2.1 İnternetin Gelişimi 2.2.2 Dünyada ve Türkiye’de İnternet Haberciliği 2.2.3 İnternet Haberciliğinin Temel Özellikleri 2.2.4 Yeni Medya ve Habercilik 2.3 İnternet Haberciliği ve Tiraj İlişkisi 2.3.1 Tiraj Kavramı 2.3.2 İnternet Haberciliğinin Tiraja Etkileri 2.3.3 İnternet Haberciliğinde Yeni İş Modelleri 2.3.4 İnternet Haberciliğinde Gelir Uygulamaları 3.ÇEVRİMİÇİ GAZETELERİN ZİYARETÇİ TRAFİĞİ VE ZİYARET SÜRESİNİ ARTTIRAN YÖNTEMLER 3.1 İnternet Ölçümleme Araçları ve Optimizasyon 3.1.1 İnternet Ölçümleme Araçları 3.1.1.1 Google Analytics 3.1.1.2 Yandex Metrica 3.1.2 Arama Motoru ve Optimizasyonu 3.1.2.1 Arama Motoru Kavramı 3.1.2.2 Arama Motoru Optimizasyonu (Search Engine Optimisation) 3.1.3 Google Trends 3.2 İnternet Haberciliğinde Ziyaretçi Trafiği ve Ziyaret Süresini Arttırmaya Yönelik Uygulamalar 3.2.1 Arama Motoru Haberciliği 3.2.1.1 Spam Habercilik 3.2.1.2 SEO Haberciliği 3.2.2 Tık Tuzağı Haberciliği 3.2.2.1 İnternet Gazeteciliğinde Tık tuzağı Haberciliği 3.2.2.2 Sosyal Medyada Tık tuzağı Haberciliği 3.2.2.3 Tık tuzağı Haberlerin Tespiti ve Engellenmesi 3.2.3 Galeri, Fotoğraf ve Video Haber Tipleri 3.2.3.1 Vagon Haberler 3.2.3.2 Matruşka Haberler 3.2.3.3 Fotoğraf ve Video Galerileri 4.ÇEVRİMİÇİ GAZETELERİN ZİYARETÇİ TRAFİĞİ VE ZİYARET SÜRESİNİ ARTTIRAN YÖNTEMLERİN ANALİZİ 4.1 Araştırmanın Metodolojisi 4.1.1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 4.1.2 Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 4.1.3 Araştırmanın Sınırlılıkları 4.1.4 Araştırmanın Yöntemi ve Verilerinin Toplanması 4.2 Verilerinin Analizi ve Bulgular 4.2.1 Araştırmanın Evreni ve Örneklemine Ait Tanımlayıcı İstatistikler 4.2.2 Hipotez ve Alt Hipotezler 4.2.3 Hipotezlerin Testleri: İlişki ve Fark Analizleri 4.2.3.1 İlişki Analizleri 4.2.3.2 Fark Analizleri 4.3 Araştırmanın Sonucu 5.SONUÇ 6.KAYNAKÇA -------------------- Newspapers adapted to new media journalism in line with the change they underwent via internet and transformed into online newspapers. Journalism online enabled journalism to take advantage of the features of new media such as digitization, hypertextuality, interactivity, propagation, multimedia and virtuality. By means of these features, news and journalism differentiated from print journalism both in the content and the form and generated its own dynamics. Yet, some online newspapers started to take advantage of these features in manipulative ways in order to generate more income than they would have gained only from journalism. These methods which are seen as reducing the confidence and interest in news and the reporter, are called methods used to increase visitor traffic and session duration.The aim of the study is to analyze these methods that make it difficult to reach information which is the core of journalism in the context of information theory, to find out the percentage of the content generated by these methods in online newspapers and to determine if the methods used differ among newspapers. In this context, the qualitative data of 6.074 news content from Hürriyet, Sabah and Sözcü newspapers which are the most followed online newspapers in our country was reduced to quantitative data and analysed by SPSS version 20.0 statistic programme.