Almanya’da Ortaöğretim Coğrafya Eğitim ve Öğretiminin müfredat, metot ve araç-gereçler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yusuf Kılınç

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

ALMANYA’DA ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNİN MÜFREDAT, METOT VE ARAÇ-GEREÇLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Çevresel ve siyasal problemlerin çözümünde coğrafya bilimini doğru bir şekilde kullanan gelişmiş ülkeler, toplumun her kesiminde ortaya çıkan problemlere çözüm yolları bulmada, coğrafya bilimine sık sık başvurur hale gelmişlerdir. Bu yönüyle de coğrafya biliminde kullanmış oldukları araç-gereç ve metotları uygun yöntemlerle coğrafya eğitimine aktarmayı başarmışlardır. Dolayısıyla da gelişmiş ülkelerdeki coğrafya eğitimi uygulamalarını görmek ve bu alandaki aksaklıkları tespit ederek bunlara kalıcı ve doğru çözüm yolları geliştirmek büyük önem arz etmektedir. Bu maksatla, araştırmamızda Dünyadaki önemli aktörlerden biri olan Almanya seçilmiştir. Almanya’nın genel eğitim sistemi ve coğrafya eğitimi hemen hemen tüm bileşenleri ile incelenmiştir. Müfredat metot ve araç-gereçler açısından değerlendirilmiştir. Araştırma sadece coğrafya öğretim programları, coğrafya öğretim yöntemleri ve araç-gereç kullanımı ile sınırlı tutulmamış, ülkenin genel eğitim sistemi de detaylı olarak incelenmiş ve eyaletlere göre coğrafya öğretim programları üzerinde örnekler verilmiştir. Almanya'da eyaletlerin temel eğitim sistemi ve coğrafya eğitiminin müfredat, metot ve araç-gereçler açısından görülen benzerlikleri ve farklılıkları ayrıntılarıyla ortaya konmuştur. Doğal gözlem, mülakat ve öğretim programlarının içerik analizi gibi bir dizi araştırma tekniği kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada, genelde Almanya eğitim sistemleri özelde ortaöğretim coğrafya eğitim ve öğretimi müfredat, metot ve araç-gereçler açısından değerlendirilerek eleştirel bir gözle ele alınmış ve bir takım öneriler getirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Coğrafya, Eğitim Sistemi, Almanya. ABSTRACT THE EVALUATION OF MIDDLE SCHOOL GEOGRAPHICAL EDUCATION AND INSTRUCTION IN GERMANY IN TERMS OF CURRICULUM, METHOD AND INSTRUMENTS Developed societies, which know how to use geographical science in the solutions of environmental and political problems, mostly consult to geographical science in order to find ways of solution to problems that emerge in every part of society. By this method, they succeeded in transferring these instruments and methods to geographical education. Consequently, to see the applications of geographical education in developed societies and to develop the right and permanent solutions by determining the faults in that area is very important. To that end, Germany as an important actors in the world was chosen for our research. The general education system and geographical education were observed in all components. The curriculum was assessed in terms of method and instruments. The research was not only limited to usage of geographical instruction programs, methods or instruments, but also the general education system of the country was observed in detail. Besides this, examples about the geographical instruction programs of different federal state were given. The basic instruction system in German federal states, their similarities and differences in geographical instruction in terms of curriculum, method and instruments were explained in detail. In that research, by using many research techniques such as natural observation, interview and content analysis of instruction programs in middle schools, in general German education system, in particular geographical education and instruction were analyzed critically, which was evaluated in terms of curriculum, method and instruments by giving some recommendations. Key Words: Geography, Education System, Germany