Ergenlerin müzikal performans kaygısı ile ailelerinin beklentileri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nurcan Bahadır

Danışman: ÖZCAN ÖZBEK

Özet:

ERGENLERİN MÜZİKAL PERFORMANS KAYGISI İLE AİLELERİNİN BEKLENTİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ Bu araştırmada, güzel sanatlar liselerindeki aktif olarak sahnede performans sergilemiş olan lise öğrencilerinin müzikal performans kaygıları ile ailelerinin onlardan olan beklentileri arasındaki ilişkiyi saptamak amaçlanmıştır. Araştırma grubunu Düzce, Bolu ve Kırıkkale’deki Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümünde profesyonel olarak eğitim alan 180 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada müzik performansına yönelik kaygıyı belirlemek amacıyla “Müzikal Performans Kaygısı Ölçeği” ve ailelerin çocuklarına yönelik beklentilerini ölçmek üzere “Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği”nin alt boyutlarından “Aile Beklentisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin müzikal performans kaygıları ile aile beklentileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır; fakat anlamlıya yakın bir eğilim gözlenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre; lise öğrencilerinin ailelerinin beklentileri ve müzikal performans kaygıları ile okulları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Lise öğrencilerin ailelerinin beklentileri ve müzikal performans kaygıları ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamasına karşın kız öğrencilerin ailelerinin beklentileri anlamlı düzeyde farklılığa eğilimlidir. Aile beklentisi ile yaş arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır, ancak anlamlıya yakın eğilimdedir. Müzikal Performans Kaygısı Ölçeği ile yaş arasında ise anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Lise öğrencilerinin sınıf düzeyleri ile aile beklentisi arasındaki ilişki anlamlı bulunmuştur. Çalışmalara göre sınıf düzeyi düşük olan lise 9. Sınıf öğrencilerinin performans kaygıları daha yoğun hesaplanmıştır. Anahtar Kelimeler: Müzikal Performans Kaygısı, Sahne Kaygsı, Aile Beklentisi ABSTRACT THE RELATIONSHIP OF PERFORMANCE ANXIETY AND FAMILY EXPECTATİONS OF ADOLESCENTS In the research, it is aimed to designate the relationship betwween musical performance anxiety and family expectation of fine arts high school students who has performed actively on stage. The study group is included of 180 students, who receive Professional education in Düzce, Bolu and Kırıkkale. “Music Performance Anxiety Scale” to designate the family expectations are used in the research. According to the results, tere is not any significant relationship between the musical performance anxiety and family expectations of high school students, though the inclination of the results is towards thepositive significance. There is also any significant relationsip between musical performance anxiety and family expectation, and the type of high school they have graduated from. Although there is not a significant relationship between performance anxiety and the family expectations, and the gender, the families of girls are nearly rearch the statistical significance. There is a significant relationship between the grade levels and family expectations of the high school students. The results also revealed that the performance anxiety of the 9th grade students, whose grade level is lower, is more intense than the other grades participated in the study group. Keywords: Musical Performance Anxiety, Stage Anxiety, Family Expectations.