Y KUŞAĞININ TATİL TERCİHLERİNDE SOSYAL AĞLAR VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMANUR DEMİR

Danışman: Gözde Yılmaz

Özet:

Bireyler tatil tercihinde bulunurken çeşitli unsurlardan etkilenir. Bu unsurların arasında sosyal ağlar ve gösterişçi tüketim yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı Y kuşağı bireylerin tatil tercihinde sosyal ağların ve gösterişçi tüketimin etkisini ve bu etkinin hangi boyutlarda olduğunu ortaya koymaktır. Çalışmada öncelikle literatür taraması yapılarak, tatil tercihinde etkili olabilecek boyutlar belirlenmiştir. Bu doğrultuda kurulan araştırma modeli çerçevesinde anket formu oluşturulmuştur ve 436 kişiye anket uygulanmıştır. Buna göre, sosyal ağ kullanım motivasyonu ve gösterişçi tüketim ile tatil tercihi arasında bir ilişki vardır. Bu bağlamda, sosyal ağ kullanım motivasyonunun sosyal karşılaştırma, benlik sunumu, ait olma ihtiyacı ile dijital gösterişçilik ve sergileme arzusu boyutlarında; gösterişçi tüketimin ise sosyal statü ve prestij kazanma arzusu boyutunda Y kuşağının tatil tercihini etkilediği ortaya çıkmıştır. Y kuşağı bireyler sosyal ağ kullanım motivasyonunun ve gösterişçi tüketimin etkisiyle tatil tercihlerine karar vermektedir. -------------------- Individuals are influenced by various factors in their preference of vacation. Social networks and conspicuous consumption are among these factors. The purpose of this study is to determine the effect of social networks and conspicuous consumption on the vacation preference of generation Y and the dimensions of this effect. First of all, the literature was searched in the study and the dimensions that could be effective were determined. In this direction, a questionnaire was formed according to the research model established and the questionnaire was applied to 436 people. Accordingly, there is a relation between motivation of using social network and conspicuous consumption, and vacation preferences. In this context, motivation of using social network influences vacation preference in terms of social comparison, self-presentation, need for belonging and digital conspicuous and exhibition. Moreover, conspicuous consumption influences vacation preference in terms of desire of social status and prestige. Generation Y decide their vacation preferences with the effect of motivation of using social network and conspicuous consumption.