Öğrenen okul ile ilgili okul yöneticilerinin görüşleri üzerine nitel bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERAP DAŞAN

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Bu araştırmada, okul yöneticilerinin, öğrenen okul ile ilgili görüşleri incelenmiş ve okulların öğrenen okul olabilmesi için hangi uygulamaların yapılması gerektiği tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaca yönelik olarak İstanbul ili Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinde resmi lise eğitim kurumlarında halen görev yapan ve yöneticilikte en az iki yıl deneyime sahip 20 okul yöneticisinin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın kaynak verileri, görüşme yöntemiyle ve bir görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Görüşme formu geliştirilirken uzman görüşleri alınmış, pilot uygulamalar yapılmış ve tekrar değerlendirilerek görüşme formuna son şekli verilmiştir. Görüşme sonucunda, okul yöneticilerinden elde edilen veriler, nitel araştırma yöntemleri ve literatürde yer alan öğrenen okul ile ilgili kabul gören beş başlık altında incelenmiş, gereken bölümlerde alt başlıklar ilave edilmiş ve veriler literatüre uygun alıntılarla desteklenerek açıklanmıştır. Okul yöneticilerinin, öğrenen okul disiplinleri ile ilgili okullarında yaptıkları çalışmalar ve okulların öğrenen okul olabilmesi için yapılması gereken uygulama ve çalışmalar hakkındaki önerileri sunulmuştur. Araştırma sonucunda, okulların öğrenen okul olabilmesi için, öğrenen okul disiplinlerinden kişisel hakimiyet disiplininde mesleki gelişime önem verilmesi gerektiği, zihni model disiplininde öğrenme motivasyonu engellerinin kaldırılması için öğrenmeyi destekleyici bir ortamın oluşturulması gerektiği, paylaşılan vizyon disiplininde vizyonun ortak belirlenmesi ve karara katılımın sağlanması gerektiği, ekip öğrenmesi disiplininde birbirinden öğrenme kültürünün uygulanması gerektiği ve sistem disiplininde okulun kendi programının, okulda demokratik ortamın ve geliştirici denetimin yapılması gerektiği tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: öğrenen örgüt, örgütsel öğrenme, öğrenen okul, öğrenen okul kültürü ABSTRACT In this research the opinions of the school administrators on learning school are examined and it’s tried to be determined what sort of practices needed to be implemented to make the schools learning schools. For this purpose a comprehensive interview was carried out with 20 in-charge school administrators with at least two-year-experience at state-driven schools in Bağcılar and Başakşehir districts of Istanbul Metropolitan City. The source data of the research is collected by means of face-to-face interviews and a questionnaire. The questionnaire is developed with the help of professional assistance of experts in the field. It was applied first in pilot practice and the final version of it was formed after several evaluations. After collecting the data gathered from the interviews and the questionnaire, the views of the school administrators were evaluated in accordance with qualitative research methods and they were examined under five major titles, which are widely accepted in the literature of the field. Subtitles are added if needed and the data given is explained by supporting with citations form the literature of the field. The practices related to learning school disciplines, which are carried out by the school administrators and their views on what (else) should be done are presented too. As the result of the research it is figured out that in order to become learning school, from among the learning school disciplines, greater emphasis must be put on professional development in personal mastery discipline, in order to remove learning motivation obstacles, a learning-supportive environment should be created in mental model discipline, the vision should be determined jointly and participation of the members into the process of resolution must be secured in shared vision discipline, culture of learning from each other should be implemented in team learning discipline, the school must have its own programme, should create democratic environment and should ensure progressive control mechanisms in system thinking discipline. Key words: learning organisation, organisational learning, learning school, learning school culture