Servo kontrollü bir süspansiyon sistemi geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Erhan Aziz Bayır

Danışman: HALUK KÜÇÜK

Özet:

SERVO KONTROLLÜ BİR SÜSPANSİYON SİSTEMİ GELİŞTİRİLMESİ Pasif süspansiyon sistemlerinin sürüş konforu ve iyi yol tutuşu gibi özellikleri yeteri kadar sağlayamaması, aktif süspansiyon sistemlerinin, gün geçtikçe araçlarda kullanımının artmasına ve bu süspansiyon sistemlerinde kontrolün önem kazanmasına neden olmuştur. Aktif süspansiyon sistemleri, kendini değişen yol koşullarına göre ayarlayabilme özelliğine sahiptir. Bu çalışmada bir çeyrek taşıt süspansiyon modeli üzerine, servo motor kontrollü bir aktif süspansiyon sistemi tasarlanmıştır. Ayrıca günümüzde kullanılmakta olan süspansiyon sistemleri ve servo sistemlerin işleyişlerine yer verilmiştir. Diğer aktif süspansiyon sistemlerinde kullanılan hidrolik valfler, hidrolik amortisörler, yayalar gibi ekipmanların yerini bu çalışmada krank hareketini kontrol eden bir servo motor almıştır. Çeyrek taşıt modelinde, pozisyon bilgisi için bir enkoder ve yüksekliğinin ölçümü için bir lazer mesafe ölçüm sensörü kullanılmıştır. Sensörlerden alınan verilerin tamamı bir kontrolörde işlenip, servo motora gerekli pozisyon bilgileri gönderilerek, çeyrek taşıt modelinin, yoldaki kasislere uyumlu bir tepki vermesi sağlanmıştır. Tasarlanan bu aktif kontrollü çeyrek taşıt modeli ile kasislerde servo kontrollü süspansiyon sisteminin verdiği tepkiler incelenmiş ve model üzerinde en az eğimi sağlayacak ayarlamalar yapılmıştır. ABSTRACT DEVELOPING A SUSPANSION SYSTEM CONTROLLED BY SERVO As inactive suspansion systems are not able to provide some features efficiently, such as the comfort of driving and good roadholding, the use of active suspansion system in the vehicles has been continually increasing and the control in these systems has gained importance. Active suspansion systems has the feature of setting itself according to the changing road conditions. In this prject, a servo motor controlled active suspansion system on a quarter vehicle suspansion sample is designed. Also, suspansion systems, which are being used nowadays, and the mechanism of servo systems are mentioned. The equipments such as hydraulic valves, shock absorbers, pedestrians that are used in other active suspansion systems are replaced by a servo motor which controls the movement of crank. In the sample of quarter vehicle, an encoder for informing the position and a laser distance measurement sensor device for the measurement of height are used. The total data which comes from the sensor is handled in a controller, the necessary position information is sent to servo motor and the reaction of quarter vehicle sample against the raod furrows is provided. The reaction of servo motor controlled suspansion system on the road furrows are examined with this designed active controlled quarter vehicle sample and the arrangements that will provide the least slope on the sample are done.