İkna edici yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜMEYYE KONUK

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

Bu çalışma “Türkçe dersinde, ortaokul öğrencilerinin ikna edici yazma becerileri nasıl geliştirilebilir?” sorusuna temellendirilmiş bir eylem araştırmasıdır. Bu amaçla süreç temelli yazma modeli kullanılarak bir ikna edici yazma eğitimi programı hazırlanmış, bu program 20 öğrenciden oluşan bir sınıfta 34 ders saati uygulanmış ve programın öğrenciler üzerindeki etkisi takip edilmiştir. Araştırma soruları: 1. İkna edici yazma eğitimi öncesinde, öğrencilerin iknayla ilgili görüşleri nelerdir? 2. İkna edici yazma eğitiminin öğrencilerin ikna edici metin oluşturma becerisi üzerindeki etkisi nedir? 3. İkna edici yazma eğitimi kapsamında yapılan metin analizlerinin metin oluşturmayla olan ilişkisi nasıldır? 4. İkna edici yazma eğitiminin, öğrencilerin öz değerlendirme becerilerine etkisi nedir? 5. Öğrencilerin ve araştırmacının ikna edici yazma eğitimine yönelik görüşleri nelerdir? 6. İkna edici yazma eğitiminin öğrencilerin kendi yazma becerilerine yönelik görüşlerine etkisi nelerdir? Araştırmada veriler araştırmacı günlüğü, öğrenci günlüğü, ikna edici metin değerlendirme rubriği, ikna edici metin öz değerlendirme formu, analiz metinleri, kontrol listesi, görüşme ve öğrenci ürünleriyle elde edilmiştir. Veri analizinde nicel veriler için SPSS-15.0, Microsoft-Excell; nitel veriler için NVivo-11-Pro programları kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları le şöyledir; • Eğitim öncesinde öğrencilerin ikna edici yazma konusunda farkındalıklarının bulunmadığı ve oluşturdukları metinlerin rubriğe göre “yetersiz” düzeyinde olduğu görülmüştür. • İkna edici yazma eğitimi, (birkaç rubrik maddesi hariç) öğrencilerin ikna edici yazma becerilerini geliştirmiştir. • Öğrencilerin ikna edici yazma becerisi geliştikçe öz değerlendirme becerileri de gelişmiştir. • Öğrencilerin metin oluşturma ve metin analiz etme becerileri arasına pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. • Öğrenci ve araştırmacı görüşlerine yönelik temalar elde edilmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda ikna edici yazma becerisinin daha etkili bir şekilde kazandırılmasına yardımcı olabilecek öneriler sunulmuştur. İÇİNDEKİLER -------------------- ABSTRACT An Action Research on the Development of Persuasive Writing Skill This study is an action research based on the question of "How can middle school students improve their persuasive writing skills in Turkish lesson?" For this purpose, a persuasive writing education program was prepared by using a process - based writing model. This program was implemented to 20 students in 34 class hours and the effect of the program on the students was followed. Research questions are as the followings: 1. What are the opinions of students about persuasion before persuasive writing education? 2. What is the effect of persuasive writing education on the ability of students to create persuasive text? 3. What is the relationship between persuasive text analysis and the ability of students to text? 4. What is the effect of persuasive writing education on students' self-evaluation skills? 5. What are the opinions of the students and the researcher on persuasive writing education? 6. What is the effect of persuasive writing education on students' views of their own writing skills? Research data were gathered by the researcher's diary, student's diary, evaluation rubrics for persuasive text, self-evaluation form for persuasive text, analyzed texts, checklist, interview and student products. In data analysis, qualitative and quantitative data analysis methods were used. • Students have no awareness on persuasive writing in the pre-education process and their pre-education texts are insufficient. • Through persuasive writing education, students' ability to write texts (except for some sub-skills) has progressively evolved in the process. • There is a significant positive relationship between the ability of students to create texts and analyze texts. • As the students' persuasive writing skills evolved, self-evaluation skills have also developed. • In addition, inductive and deductive analyzes were conducted on student and researcher views, and the analysis results revealed some clues as to how persuasive writing skills could teach students more effectively. CONTENTS Chapter I. Introduction 1 Chapter II. Literature 6 Chapter III. Method 121 Chapter IV. Findings 181 Chapter V. Discussion, Results and Recommendations 278