Ortaöğretim coğrafya dersi programındaki çevre konularının analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ABDULLAH ASLAN

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Müfredat programları veya öğretim programları, eğitim ve öğretimin hangi esaslar çerçevesinde yapılacağını ortaya koyar. Değişen şartlara bağlı olarak müfredat programlarında da değişiklik yoluna gidilmektedir. Coğrafya Öğretim Programında 2005 yılında köklü değişikliklere gidilmiştir. Program gerek içerik olarak, gerekse yaklaşım olarak eski müfredattan farklı bir nitelik kazanmıştır. Davranışçı yaklaşımı benimseyen eski müfredata göre öğretmen bilgiyi doğrudan öğrenciye aktarıyor ve öğrencinin ideal olan davranışa ulaşması hedefleniyordu. Yapılandırmacı yaklaşımı benimseyen yeni öğretim programında ise öğretmenin öğrenciyle etkileşim kurması ve öğrencinin bilgiyi yapılandırması hedeflenmektedir. Yeni öğretim programında birbiriyle ilişkili beş öğrenme alanı bulunmaktadır. Bunlar; A.Doğal Sistemler, B. Beşeri Sistemler, C. Mekânsal Bir Sentez: Türkiye, D. Ülkeler ve Bölgeler, E. Çevre ve Toplum. Bu çalışmada Coğrafya Öğretim Programında çevre sorunları ve çevre konularının yeri analiz edilmeye çalışılmıştır. Günümüzde çevre ve çevre sorunları önemli bir tartışma konusudur. Özellikle Sanayi İnkılâbı ile başlayan sanayileşme, artan nüfus baskısı, şehirleşme vb. faktörler, çevreyi ciddi boyutlarda etkilemeye başlamıştır. Günümüzde ise çevre sorunları artık küresel bir boyut kazanmıştır. Bu nedenle doğal çevreye verilen zararın en aza indirilmesi ve çevre duyarlılığının arttırılması gerekmektedir. Çevre eğitimi, tüm dünyanın gündeminde olan çevre sorunlarının ortaya çıkardığı bireysel ve toplumsal bir ihtiyaç haline gelmiştir. Ülkemizde çevre sorunları konusunda, bilgi edinme ve bilinçlendirmede önemli eksikliklerle karşılaşılmaktadır. Çevre sorunları toplumumuzun büyük bir kısmı tarafından ilgilenmeye değmeyen bir konu olarak algılanmaktadır. Bu nedenle çevre sorunlarının öğretim programlarında yer alması büyük önem taşımaktadır. Özellikle dünyayı küresel bir bakış ile değerlendiren coğrafya bilimi, küresel çevre sorunlarını da daha bütüncül bir açıdan değerlendirilmesine imkân tanımaktadır. Bu çalışmada Çevre ve Toplum Öğrenme Alanı içerisinde yer alan kazanımların içeriğine yönelik analizler yapılmıştır. Kazanım analizi, gerek ders kitabı yazım esnasında, gerekse dersin işlenişinde büyük rol oynamaktadır. Kazanımlara ilişkin analizlerin doğru yapılabilmesi için, kazanımın anlaşılır olması kadar, kazanımı doğru okuma da önemlidir. Bu çalışma, özellikle öğretmen ve ders kitabı yazarlarının yararlanabileceği nitelikte coğrafya öğretim programın genel tanıtımını ve kazanım analizlerini içermektedir. ABSTRAKT Syllabuses or curriculums expresses through which rudiments Teaching and Education will be done. As the circumstances changes syllabuses also change. In 2005 some basic changes were done in Teaching Geography curriculum. It became different from the previous one in both content and approach. In previous curriculum which adopts behaviouralism, information is directly given to the students and they are expected to reach the ideal behaviour. But in new curriculum which adopts costructiveness the interaction between teacher and student is aimed. In new teaching curriculum there are five learning fields related to each other. These are; A. Natural systems B. human systems C. a spatial synthesis D. Countries and regions E. Environment and society. In this study environment problems and place of environment matters are tried to be analysed. In these days environment and environment problems are important discussion matters. Especially factors like industrialization which begins with industry revolution, congestion of population, urbanization and etc. affected environment importantly. In these days environment problems became global problems. So the harmful affects on environment must be decreased and sensibility must be increased. Environment education became a need for all of the world as a result of environment problems. In our country in there is a defect getting and giving information about environment matters. Environment prıblems are ignored by most of the society. So it’s important to place environment matters in teaching curriculums. Especially Geography which regards the world glabally, also enables the environment problems to be dealt with globally. In this study some analysis about content of behaviour in Environment and Society learning field have been done. Learning (advantage ) analysis had a great role on both writing the subject book and teaching subject. To do the correct analysis about acquisition reading the acquisition correctly is as important as its anderstanding. This study includes the general definition of teaching geography curriculum and acquisition which especially teachers and writers can benefit from.