Türkçe öğretmenlerinin Türkçe öğretim programındaki anlama ve anlatım davranışlarının kazandırılmasına dair görüş ve uygulamalarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BEKİR ALSAÇ

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

Bu araştırma ilköğretim okulu ikinci kademe Türkçe öğretmenlerinin anlama ve anlatım davranışlarının kazandırılmasına dair bakış açılarını ve bu alandaki uygulamalarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmamızda bu uygulama kapsamındaki öğretmenlerin sorulara verdikleri cevapların cinsiyetlerine, meslekî kıdemlerine ve mezun oldukları fakültelere göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. Bu amaçla İstanbul Anadolu yakasındaki resmî okulların oluşturduğu evrenden, belli özellikleri göz önüne alınmadan belirlenen okullarda 103 Türkçe öğretmeni örneklem grubunu oluşturmuştur. Uygulanan anket sonucu elde edilen verilerle: 1. Öğretmenlerin Türkçe Öğretim Programındaki anlama ve anlatım davranışlarının kazandırılmasına dair görüş ve uygulamalarının cinsiyetlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla t-testi, 2. Öğretmenlerin Türkçe Öğretim Programındaki anlama ve anlatım davranışlarının kazandırılmasına dair görüş ve uygulamalarının meslekî kıdeme ve mezun oldukları fakültelere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Kruskall Wallis testi, 3. Uygulanan Kruskall Wallis testi sonuçlarına bağlı olarak farklılık çıkan gruplar arasında ise Mann-Whitney U Testi uygulanmıştır. Elde edilen istatistikî sonuçlar şunlardır: 1. Türkçe Öğretim Programındaki anlama ve anlatım davranışlarının kazandırılmasına dair öğretmenlerin görüş ve uygulamaları cinsiyete göre farklılık göstermemektedir. 2. Türkçe Öğretim Programındaki anlama ve anlatım davranışlarının kazandırılmasına dair öğretmenlerin görüş ve uygulamalarında meslekî kıdeme göre farklılıklar görülmüştür. Bu farklılıklar; bakış açısı sorularında, ders işleme ile ilgili sorularda ve öğretim teknolojisi ile ilgili sorularda ortaya çıkmıştır. 3. Türkçe Öğretim Programındaki anlama ve anlatım davranışlarının kazandırılmasına dair öğretmenlerin görüş ve uygulamalarında mezun olunan fakülteye göre farklılıklar görülmüştür. Bu farklılıklar; bakış açısı sorularında, ders işleme ile ilgili sorularda, anlatım yöntem ve teknikleri ile ilgili sorularda, ölçme ve değerlendirme ile ilgili sorularda ortaya çıkmıştır. SUMMARY This research has been made in order to understand how primary school second level Turkish language teachers approach to the methods to make them perceive and apply understanding and expression behaviors. In this research, answers were evaluated by taking into consideration how such as sex, professional seniority and graduated school and faculty differences affect or not affect the given answers. In order to understand these characteristics, 103 Turkish language teachers, chosen randomly for this sampling group, without taking certain characteristics into consideration, from the cosmos of official schools around the Asian Coast of Istanbul. The results of this survey that was conducted: 1. T test has been made in order to understand how sex is affects Turkish Language Teachers' different opinions on the earning the of understanding and expression behaviors, and their practicing of these behaviors; 2. Kruskall Wallis test has been made in order to understand whether professional seniority and graduated schools and faculties are effective on Turkish Language Teachers' different opinions on the earning the of understanding and expression behaviors, and their practicing of these behaviors; 3. Mann-Whitney U test has been given to these groups that displayed differences from each other according to the results of Kruskall Wallis test. Statistical results are as below: 1. Turkish Language Teachers' opinions on and practicing of understanding and expression behaviors of have not proven to be different in connection to sexual differences. 2. Turkish Language Teachers' opinions on and practicing of understanding and expression behaviors of have been proven to be different in connection to professional seniority differences or graduated school. These differences have been detected in questions pertaining to the points of view, teaching and technologies of teaching. 3. Turkish Language Teachers' opinions on and practicing of understanding and expression behaviors of have been proven to be different in connection to the graduated faculty. These differences have been detected in questions pertaining to the points of view, teaching, expressing methods and techniques, measurement and evaluation.