İlköğretim okulu 5. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2001

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rahmi Otluoğlu

Danışman: CEMİL ÖZTÜRK

Özet:

Bu çalışma, Sosyal Bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Öntest-sontest kontrol gruplu deneme modelinde olan araştırma; 2000-2001 öğretim yılı, İstanbul ili Kartal Marmara İlköğretim Okulu 5. sınıflarından 70 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma için seçilen "Vatan ve Millet" ünitesi, kontrol grubunu oluşturan 35 öğrenciyle geleneksel ders araçları kullanılarak, deney grubunu oluşturan 35 öğrenciyle ise geleneksel ders araçlarının yanında Yazılı Edebiyat Ürünleri kullanılarak işlenilmiştir. Tarafımızdan hazırlanan Bilişsel Bilgi Testi, Vatan ve Millet Ünitesiyle İlgili Duyuşsal Davranışlara Erişi Testi her iki gruba ünitenin işlenilmesinden önce öntest, ünitenin işlenilmesinden sonra sontest olarak uygulanmıştır. Deney grubuna ayrıca Öğrenci Görüşler Anketi uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesi SPSS/PC programı kullanılarak yapılmıştır. "t" test, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı, frekans, yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen sonuçlar, yazılı edebiyat ürünlerinin ders aracı olarak kullanıldığı sosyal bilgiler öğretiminin; 1- Bilişsel yeterlilikleri kazanmaya anlamlı düzeyde katkısı olmadığını, 2- Duyuşsal davranış özellikleri kazanmayı anlamlı derecede artırdığını, 3- Bilişsel olarak belli bir yeterlilik kazanma ile duyuşsal davranışlara erişi düzeyi arasında anlamlı ilişki olmadığını, 4- Bilişsel olarak yeterlilik kazanmanın cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma göstermediğini, 5- Duyuşsal davranış özelliklerini kazanma cinsiyet değişkenine göre; erkeklerin lehine anlamlı düzeyde farklılaştığını, 6- Yazılı edebiyat ürünlerinin ders aracı olarak kullanıldığı sosyal bilgiler öğretiminde öğrencilerin, klasik öğretim yöntemine göre ; hoşlanma, farkına varma, ilgi çekme, istek duyma, kendini daha rahat hissetme, kişiliğine katma, anlama/anlatma, hatırlama, zihninde canlandırabilme, öğrendikleriyle bağ kurma konularında duyuşsal davranış özellikleri ve bilişsel yeterlilikler bakımından kendilerini daha da yetkinleşmiş olarak gördüklerini ortaya çıkarmıştır. SUMMARY This study is carried out in order to describe the effects of using written literary products taught as teaching materials in education of Social Studies on gaining affective behavior features. The research which used pretest-finaltest control group test model was conducted among 70 students from 5th class of Kartal Marmara Primary & Secondary School of province of Istanbul in 2000-2001 education year. The unit of "Vatan ve Millet" (The Country and the Nation) which was selected for the study was processed using conventional teaching materials on 35 students of control group and Written Literature Products was used together with conventional teaching materials for 35 students of experiment group. Cognitive Information Test, Achievement of Affective Behavior Test related to Vatan ve Millet Unit were applied to both groups before the unit as pretest and as final test after processing the unit. Student View Enquiry is also applied to experiment group. The data were analysed using SPSS/PC program. "t" test, Pearson Product Moments Correlation Coefficient, frequency, percent calculations are done. According to the results obtained from the analyses carried out, education of social studies in which written literature products are used: 1- Has no significant contribution on gaining cognitive competency, 2- Significantly enhanced gaining affective behavioral features, 3- That there is no significant relation between the level of gaining a certain cognitive competency and reaching affective behaviors. 4- That gaining cognitive competency does not indicate a significant difference in terms of variable of gender. 5- That gaining affective behavioral features has important differences in favor of men in terms of variable of gender. 6- That the students of education of social studies in which written literature products are used as teaching materials feel themselves more competent in terms of affective behavioral features and cognitive competency for liking, noticing, drawing interest, desiring, feeling more comfortable, to get it in personality, understanding/explaining, remembering, enlivening in mind, liaising what is learned.