Uluslararası elmas ticareti ve Türkiye uygulamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SALİHA ASCENSİO

Danışman: SİNAN ASLAN

Özet:

Elmas, insanın doğayı ve sunduklarını anladığı dönemden itibaren insanoğlunu meşgul etmiş ve cazibesiyle etkisi altına almıştır. Evliliğe doğru atılan ilk adımda kullanılan tek mücevher olmanın yanı sıra her biri eşiz ve tek olan doğadaki en sert maddedir. Milyarlarca yılda oluşan elmas, dünyada önce madenlerden çıkarılmakta, ticarette merkez durumundaki ülkelerde satılmakta, belli başlı ucuz işgücü kaynaklı ülkelerde kesilerek pırlanta haline getirilerek mücevhere dönüştürecek imalatçılara satılmakta ve mücevhere monte edildikten sonra vitrinlerdeki yerini almaktadır. Dünyada elmas endüstrisi yaklaşık 80 milyar ABD Doları civarında büyüklüğe sahip, yüz binlerce kişinin çalıştığı bir piyasadır. Türkiye’nin son yıllarda kuyumculuk alanında gösterdiği gelişme ve ülkemizde kişilerin gelir düzeyinin artmasına bağlı olarak, elmasa duyulan ilginin artması sonucu, elmas piyasası dünyadaki en hızlı büyüyen ilk üç piyasa arasına girmiştir. Elmas pazarının hızlı büyümesi yurtiçi talebin yanında yurtdışına ihraç edilen katma değeri yüksek elmas mücevherattan da kaynaklanmaktadır. Piyasanın önündeki en büyük engel elmas ithalatında alınan %20 oranındaki Özel Tüketim Vergisidir. Verginin yüksekliği ve ham madde aşamasında alınması sebebiyle sektörün %90’dan fazlası kayıtdışı olarak çalışmaktadır. İstanbul Altın Borsası tarafından Türkiye’de elmasın organize bir piyasada işlem görmesi için çalışmalar yürütülmektedir. Diğer yandan verginin kaldırılması ve kayıtdışılığın sona erdirilerek sektörün önünün açılması için hem Borsa hem de sektör tarafından Hükümet nezdinde girişimler devam etmektedir. Türkiye’nin mücevher ihracatında dünyadaki yeri ve sektörün gelişmişliği göz önüne alındığında elmas piyasasının düzenlenmesinin kuyumculuk sektörü yanında ülke ekonomisine de direkt ve dolaylı olarak birçok fayda sağlayacağı düşünülmektedir. ABSTRACT Diamond kept people busy with its existence and attraction since human being started to understand the nature and its presents. Whistle it is the only jewellery to be used on the first step of marriage, each of them also unique and the only hardest substance found in nature. Diamond which is formed in billions of years, firstly found in world’s numbered diamond mines, and then sold to the countries which are trade centres for diamond, later on it is cut in countries where the labouring is cheapest, and turned into diamond in order to make jewelleries and sold to producers to generating various sets. Around the world diamond industry has a size of around 80 billion U.S. dollars, is a market where hundreds of thousands of people work. Due to the progress in Turkey in recent years on the jewelry sector, increase on people’s income level and interests towards diamond, diamond market became the world's fastest-growing top three markets. The rapid growth of diamond market comes from the high demand of domestic market as well as high value added exports jewelry. The biggest obstacle in front of the market is 20% rate of Special Consumption Tax is taken from imports of diamonds. Because of the high percentage of the tax which is taken on the raw material stage, more than 90% of the sector work unregistered. Istanbul Gold Exchange (IGE) carries out operation in order to process diamond in an organized market in Turkey. On the other hand, in order to open the way of the market and to be able to remove the taxes as well as end the unregistered works both IGE and the government working hard. Taking the position of Turkey’s jewelry export in the world and development of the sector into consideration, organizing the diamond market will benefit both jewelry industry and country’s economy directly and indirectly.