Üniversite giriş sınavına hazırlanan lise son sınıf öğrencileri ve velilerinin kaygı düzeyleri, başetme yolları ve denetim odağı arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Eylem Karadeniz

Danışman: OZANA URAL

Özet:

Bu araştırmada, üniversite sınavına hazırlanan lise son sınıf öğrencilerinin ve bu öğrencilerin velilerinin, kaygı düzeyleri, başaçıkma tarzları ve denetim odağı arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca, kaygı düzeyi, başaçıkma tarzı ve denetim odağı türü ile öğrenci ve anne-babalarına ait çeşitli kişisel bilgilerin (cinsiyet, okuduğu alan, dershaneye gitme durumu, üniversite sınavını kazanamaması halindeki planı / mesleği, gelir durumu, eğitim durumu) arasındaki farklılığa bakılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2004-2005 Eğitim Öğretim yılında İstanbul ili Kartal İlçesi Yakacık Lisesi’nde, lise son sınıfa devam eden öğrenci ve bu öğrencilerin anne-babaları oluşturmaktadır. Araştırma bu genel evren içinden tesadüfi örneklem yoluyla tespit edilen İstanbul İli Kartal ilçesi Yakacık Lisesi son sınıf öğrencileri ve bu öğrencilerin anne ve babalarından oluşmaktadır. 156 öğrenci ve 156 anne-baba olmak üzere 312 kişiye ulaşılmıştır. Araştırmamızda kullanılan veri toplama araçları şunlardır: · Kişisel Bilgi Toplama Çizelgesi (Öğrenci için / Anne-baba için), · Kendini Değerlendirme Envanteri (C.D.Spielberg, 1970) · Sorunlarla Başetme Yaklaşımı Ölçeği (Hobfoll,1994), · İç - Dış Kontrol Odağı Ölçeği (RİDKOÖ) (Rotter,1966). Verilerin değerlendirilmesinde aşağıdaki istatistiki analizler gerçekleştirilmiştir: · Frekans ve yüzde dağılımı, · Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı, · “t” Testi · Kruksal Wallis-H Testi · Mann Whitney-U Testi Araştırmamızın sonucunda ; öğrencilerin ve velilerinin kaygı düzeylerinin ortalamanın üstünde olduğu bulunmuştur. Öğrenci ve anne-babalarının sorunlarla baş etmede, en fazla “atılgan davranış gösterme,” ikinci sırada da “sosyal destek arama” davranışı gösterdikleri tespit edilmiştir. Öğrenciler ve bu öğrencilerin anne-babalarının, en düşük oranda da “dolaylı yolları kullanma” davranışını gösterdikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun dış denetim odaklı olduğu tespit edilirken, anne-babaların büyük çoğunluğunun iç denetim odaklı oldukları bulunmuştur. ABSTARCT This study has investigated the relationship between the high school student’s (preparing fort he university entrance exam) and their parent’s anxienty level’s, style of coping with the problem and the focus of control.Besides, it has also investigated the difference between the anxiety, the style of coping with the problem and the focus on control and the various personal information belongs to the students and parents.(sex, interested brach, the state of going to a university entrance exam course or not, occupation, the level of income and the level of education) The study was consisted of the students attending the last year of a high school Yakacık High School students in Kartal İstanbul and their parents Educational Year. The sample of the study was consisted of the Yakacık High School students in Kartal-İstanbul and these students’parents by chance. We have reached 156 students and 156 parents (Total 312) In this studdy, the data were collected by these instruments; · Individual information table.(For students/For parents) · To evaluate yourself of Envanter (C.D Spielberger ,1970) · Startegic Approach to Coping Scale (Hobfoll, 1994) · External and internal control focus scale (Rotter, 1966) Data were analyzed with such statistical techniques: · Pearson multiple moments correlation coeffient. · Frakens and posend account · “t” Tests · Kruksal Wallis-H Test · Mann Whitney-U Test At the end of this study the anxicty levels of the students and the parents were approximately found higher than average. The students and their parents have shown ‘more aggressive behaviour’ when they solutıon their problems. Secondery, they want get ‘socıol suppert’.Student and their parent has get indidirect ways when they want to solutions their problems. The students and their parents gets solitıons for their problems It has been found that majority of the students are with external focus control.On the other had the majority of the parents are with internal focus control.