Azerbaycan ve Türkiye'de ortaöğretim coğrafya eğitim ve öğretiminin müfredatlar, metotlar ve kullanılan araç gereçler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İlkin Sadıgov

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

AZERBACAN VE TÜRKİYE’DE ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNİN MÜFREDATLAR, METOTLAR VE KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Dünya yeraltı ve yerüstü kaynaklarını, hızla artan dünya nüfusu karşısında bu kaynakların kullanımı ve planlı yönetimi, çevre şartlarının sürdürülebilirliği, fiziki ve beşeri konular üzerindeki uygulamaları bakımından coğrafya bilimine her zaman ihtiyaç duyulmuştur. Bu durumda dünya sorunlarını çözecek, toplumların ihtiyaçlarını karşılayabilecek, modern anlamda coğrafya eğitimi almanın yolu, Coğrafi Bilgi Sistemleri, bilgisayar teknolojileri ve gelişmiş araç-gereçlerin bulunduğu, gezi gözlem ve uygulamaya yönelik derslerin yapıldığı eğitim kurumlarından geçmektedir. Ancak, Azerbaycan ve Türkiye’de coğrafya bilimi gelişmiş ülkelerden farklı olarak, mevcut sorunlara çözüm üretici olarak görülmemiş ve çoğu zaman, uygulama ve deneylerden uzak bir bilim olarak kenara itilmiştir. Azerbaycan ve Türkiye açısından konuya baktığımızda, okullarımızda verilen coğrafya eğitiminin, öğretim programları, öğretim metotları ve araç gereçler bakımından, dünya standartlarından aşağı seviyede olduğu görülmüştür. Tez çalışmamızda coğrafya eğitim sisteminin Azerbaycan ve Türkiye’de tüm ihtiyaçlara cevap verebilecek düzeyde geliştirilmesi için, öğretim programlarından, ders kitaplarına, araç gereçlerden ders anlatım metotlarına kadar tüm sistemin baştan sona gözden geçirilerek yenilenmesi gerektiğine vurgu yapılarak çeşitli çözüm önerileri sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Karşılaştırmalı eğitim, eğitim programı, coğrafya müfredatı, coğrafya kabinesi, Coğrafi Bilgi Sistemleri. ABSTRACT A COMPARATIVE EVALUATION OF SECONDARY GEOGRAPHY EDUCATION IN AZERBAIJAN AND TURKEY IN TERMS OF CURRICULA, METHODOLOGIES AND EQUIPMENT Geography has always been on the agenda in terms of world’s ground and underground resourses, usage and planned management of these resourses considering rapidly growing world population, sustainability of environmental conditions, applications on physical and human issues. In this context, in order to get modern geography education, which can resolve world issues and meet needs of societies, there should be education institutions equipped with geographical information systems, computer technologies and advanced teaching tools. However, it has been observed that geography education in Azerbaijan and Turkey is under the world standards in terms of curricula, teaching methods and required teaching tools. In this comparative study of education systems of Azerbaijani and Turkish schools, we try to present various proposals emphasizing the reforming of the all education system ranging from the curricula to textbooks, teaching methods and required tools which will meet needs of both countries. Key words: Comparative education, instruction programme, curriculum in geography, classroom for a geography course, geographical information systems