Bir kitle iletişim aracı olarak sinema ve postmodern sinema ile algı yönetimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Hüseyin Öztürk

Danışman: ŞEYDA AKYOL

Özet:

BİR KİTLE İLETİŞİM ARACI OLARAK SİNEMA VE POSTMODERN SİNEMA İLE ALGI YÖNETİMİ İletişim ve algı ilişkisi alanında yapılan çalışmalar bu kavramların insanların hayatındaki önemini ortaya koymuş, kişilere bir uyaran geldiği zaman tepki verdiği gerçeği ile birleşince iletişim ve algı ilişkisi alanındaki çalışmaların uyarıcı-tepki modeline dayanmasına neden olmuştur. Bireylerin algılarına etki edip onların duygularının harekete geçmesini sağlamak için yıllar boyunca gazete, dergi, afiş gibi iletişim unsurlarından yararlanılmıştır. Teknolojinin ilerlemesi ile birlikte bu sürece ilk olarak radyo ve ardından da sinemanın eklenmesi, özellikle sinemaya ses unsurunun da eklenmesiyle sinemanın zaman içerisinde tüm bu araçlardan daha etkili bir biçimde kitleleri yönlendirme gücü fark edilmiş, sinemaya özel bir ilgi gösterilmiştir. İzleyicilerin sinema perdesi karşısında alıcı konumda olması sinemayı algı yönetimi için kullanmanın en önemli etkenidir. Bir kitle iletişim aracı olarak kullanılan sinema aynı zamanda uyarıcı olarak çok önemli bir rol oynamaktadır. Sinema yoluyla mesajını izleyiciye iletenler, izleyenin algısını yönlendirici birtakım öğeleri kullanmaktadır. Postmodernizm birçok sanat dalını etkisi altına aldığı gibi sinemada da kendisini yoğun olarak hissettirmiştir. Bu çalışmanın amacı, postmodern sinemanın algı yönetimi ile olan ilişkisini tartışarak, mesajın izleyiciye ulaşma sürecendi iletişim ve algı birlikteliğinin nasıl şekillendirildiğini göstermektir. -------------------- CINEMA AS A MASS COMMUNUCATİON ; POSTMODERN CİNEMA AND PERCEPTİON MANAGEMENT The studies conducted in the field of communication and perception relationship, combined with the fact that these concepts react when a stimulus comes to people who have demonstrated their importance in people's lives, have led the studies in the field of communication and perception to be based on the stimulus-response model. Throughout the years, communication elements such as newspapers, magazines and posters have been utilized in order to influence individuals perceptions and enable their emotions to take action. With the advancement of technology, firstly radio and then cinema was added to this process, especially with the addition of sound to cinema, the power to direct the masses more effectively than all these devices was realized in time and a special interest was shown to cinema. The fact that audiences are receptive to the screen is the most important factor in using cinema for perception management. Cinema plays a very important role in the mass communication process. Those who transmit their message to the audience through cinema use a number of elements that direct the perception of the viewer. Postmodernism influenced many branches of art and made itself felt intensely in cinema. The aim of this study is to show how postmodern cinema is shaped by communication and perception skills while reaching the message audience by discussing the relationship with perception management.