Türk sigorta sektörünün sorunları ve eğitimin önemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2001

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yavuz Selim Yaman

Danışman: NALAN GÜREL

Özet:

Ülkemizde bugünkü anlamda sigortacılık 19.ncu yüzyılın sonlarında başlamıştır. Aradan bir asır geçmesine rağmen sigorta sektörü istenilen seviyeye gelememiş ve ülke ekonomisinde bulunması gereken yere geleme-miştir. Sigorta sektörü ülkemizde halen makro ve mikro düzeyde işlevlerini yerine getirememektedir. Gelişmiş ülkelere bakıldığında sigortacılık sektö-rünün çok önceleri başladığını, süratle gelişerek bugünkü seviyelerine ulaştığını görmekteyiz. Ekonomik bir gösterge olarak sigortacılığın gelişmiş ülkelerde GSMH'ya katkısının % 5 ila % 10 arasında olduğu, bizde ise ancak % 1-1.5 arasında olduğu tespit edilmiştir. Ülkemizde bu oranı yükseltmek adına birçok çalışmalar yapılmış fakat yetersiz kalmıştır. Sigorta mevzuatı dahi halen oturmamış, sektör radikal kanunlar yerine arada sırada iptal edilen KHK'lerle yönetilmekte ve gelişmiş ülkelerde özellikle, insan kaynaklarının geliştirilmesi adına, üzerinde durulan Eğitim adına köklü çalışmalar yapılmamıştır. Çeşitli üniversitelerde açılan sigortacılık bölümleri de nitelikli eleman yetiştirme konusunda yetersiz kalmaktadır. Halbuki günümüz devletleri ticari, sınai ve sosyal yaşamları açısından birçok riskle karşı karşıyadır. Ülkemizde bu risklerin yeterince kavranmadığı görülmektedir. Türkiye'de sigorta pazarı büyük bir potansiyele sahiptir. Bir an önce bu potansiyelin gerekli düzenleme ve çalışmalarla harekete geçirilmesi ve ülke ekonomisine katkısı sağlanmalıdır. Bu suretle fert ve aile bazında refah standartlarının yükseltilmesi de sağlanmış olacaktır. Bu çalışmamızın; I. Bölümde, sigorta tanımlamaları yapılarak, Türkiye ve Dünyada sigortacılığın gelişim süreçlerini anlatmaya çalıştık. Daha sonra sigorta temel kavramlarını, sigorta anlaşmasında tarafları ve sigortanın temel prensipleri yanında konu bütünlüğünün sağlanması açısından sigorta türlerinin genel bir açıklaması yapılmaya çalışıldı. II. Bölümde, Sigortacılığın ülkemizde makro ve mikro fonksiyon-larını açıklamaya çalıştıktan sonra sektörün organizasyon yapısını açıklamaya çalıştık. III. Bölümde, Türk Sigorta sektörünün yaşadığı sorunlar ve bu sorunlara çözüm olarak bazı önerilerde bulunuldu. IV. Bölümde, özellikle üzerinde durmak istediğimiz ülkemizin genel sorunu olan eğitim sorunlarını önce genel anlamda, daha sonra sigortacılık alanında olmak üzere anlatmaya çalıştık. Bu arada ABD'de, Almanya ve Fransa'da sigortacılık alanında yapılan eğitim-öğretim faaliyetlerini inceleyerek Türkiye'de sektörde çalışanların eğitim durumu ve sigortacı-lıkla ilgili eğitim veren kurumları anlatmaya çalıştık. V. Bölümde, Sigorta Aracıları kavramlarını anlatmaya çalıştık, Avrupa Birliği'nin bu konuda beklentilerini ve ülkemizdeki durumu karşılaştırdık. Son olarak Sigorta Bilincinin ülkemiz sathına yayılması için saptamış olduğumuz sorunlara binaen çözüm önerilerinde bulunduk. Bu çalışmamızın bu konuda çalışma yapacak diğer araştırmacılara ışık tutmasını diliyorum. Sonuç Bölümünde ise, Türk Sigorta sektörünün bulunması gereken seviyeye ulaşamadığını, sektörün halen büyük sorunlar yaşadığını, bu sorunlardan en önemlisinin de Eğitim sorunu olduğunu anlatmaya çalıştık. Bu konuda yapılan araştırmalarımız, Türk halkının sigorta konusunda bilinçsiz olduğu, bunun yanında sigortayı meslek edinmiş kişilerin de sigorta konusunda yeterince eğitim ve öğretim görmediğini, görenlerin de sayılarının çok az olduğunu ortaya koymaktadır. Türk Milli Eğitim genelinde de Eğitim Sistemimizin çağın gereklerine göre geliştirilmediğini görüyoruz. Milli Eğitimdeki sorunların aslında sadece sigorta sektöründe değil, bütün sektörlere de yansıdığını görmekteyiz. konumuz gereği Sigortacılık adına Eğitim sorununa çözüm önerirken bu kısmı iki bölümde incelemenin uygun olacağını düşündük. I. Bölümde Türk halkının sigorta konusunda bilinçlendirilmesini sağlamak amacıyla Milli Eğitim kademesine de müfredat programlarına sigorta temel kavramlarının koyulması gerektiğini anlatmaya çalıştık. II. Bölümde ise, sigorta temel kavramlarının ve sigorta gerçeğinin kabullenildiği bir devre olarak özellikle sigortacıların eğitilmesi gereğini anlatmaya çalıştık. Introduction Now days insurance activities were started in the last part of 19th century. Although a century passed, the private insurance sector couldn't reach to the level, which is expected. The sector can't still function in macro and micro level. However insurance activities have also a lot of difficulties to be taught and understood in a technical way. In addition today's countries have many risks in commercial, industrial and social areas. These risks aren't understood well in our country by the society. That is why insurance market has a big potential in Turkey. Immediately this potential must be put in action with necessary regulations, educations and some other activities. As a result, some economical benefits are supplied to the cross-national product. In this way, the life standards of the citizens will be increased. In our thesis; I. In the first chapter insurance definitions will be given. We try to give some necessary definitions of insurance activities to explain the stage of developing insurance both in our country and in the world. And then we tried to give the meanings of the basic insurance phrases, the main principles of insurance and at the some time, we tried to give some general, short explanations about the branches of insurance for completing the chapter. II. In the second chapter, we tried to explain the insurance activities in our country in the side of its macro and micro functions a then give some information's about the organizational structure of the private insurance sector. III. In the third section we made some researches about the main problems of the private insurance sector and we tried to give suggestions for these problems as a solution. IV. In the forth part, especially we tried to mention the educational problems of Turkey in general and then, we find some relations between these educational problems and education in private insurance in Turkey. At the same time, we made a research about education in private insurance in USA, Germany and France. In addition tried to give some information's about the education level of stuffs and the schools, which gives education about private insurance. V. In the fifth part, first we tried to explain the main phrases of then distribution channels in the private insurance sectors, secondly we compared the expects of, European Union and the situation in our country. At the end of this part tried to give some suggestions as a solution to tell or introduce the importance of the private insurance all over the country I hope these researches I made may be useful for the other researchers who are going to study about this subject. As a result, in the conclusion part, we understood that the Turkish Insurance sector couldn't reach to the expected level which it must have been, and the sector have still big problems, and I stated that one of the most important problem of this sector is the education problem. According to the results of our researches we realised that Turkish people aren't educated enough about private insurance subjects, mean while the private insurance staff couldn't have enough information about insurance activities. In addition the staff that had enough information about this subjects are scarce. We see that Turkish National Educational System isn't developed enough in the parallel of the modern century. The gap in the Turkish National Educational system is not only effective in the insurance sector. It also has some negative effects on the other sectors. Because of the specialization of our subject, we thought that it is convenient to classify the solutions of the educational problems of the private insurance sector into two. I. In the first part, we tried to explain that basic insurance phrases that should be held by the Educational Ministry and it would be thought in high schools all over the country. II. In the second part, we thought that the basic insurance phrases should be taught in the primary, middle and high schools.